Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Katarina 1
MEDLEM

Frågor kring skogsverksamhet

Fråga inom skogsverksamhet :

Har fått in pengar på betalningsplanekonto och undrar hur det ska bokas. Som ett avverkningsuppdrag , men ej ngn moms , och vilket kontonr brukar ni ha som betalningsplanekonto ?

10 SVAR 10
Katarina 1
MEDLEM

Behöver få hjälp få ordning på skogskonton :

Virkeskonto   1900 konto

Insatskonto inbetalt 1300 konto

Insatskonto emitterat 1300 konto 

Betalplanekonto ???? oxå ett 13.00 konto ?

Och det som betalats in till betalplanekontot ? Bokas som ett avverkningsuppdrag , momsfritt ?

 

 

Hej

Klienter som jag har använder följande konton för skogsverksamhet:

 

1364 Inbetalt insatskapital

1366 Emitterat insatskapital

1368 Medlemskonto

1370 Likvidkonto/Betalplanekonto

 

I detta fall betalas Avverkningsuppdragen ut kontinuerligt med avdrag för eventuella insatser så konto 1370 används i praktiken inte.

Avverkningsuppdragen redovisas som försäljning med 25% moms och sätts in på anvisat bankkonto (konto 1931).

 

Vet ej om det sista är vad du menar med "Virkeskonto 1900 konto"

 

Hoppas detta hjälper dig något.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

Kom ihåg att insatsemissionen som normalt redovisas i maj/juni inte skall beskattas förrän man löser in beloppen 

Virkeskonto är nog det du har som Likvidkonto/Betalplanekonto. På Virkeskontot kommer ränta och skatt in, även om det hör till insats konton så kmr det in på virkeskontot. 

Undrar vad medlemskonto är, vad kmr in där ?

 

 

Hej

 

Ränta på Insatskontot - skatteavdrag sätts in på Medlemskonto som då troligen är samma som ditt Virkeskonto.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Även efterlikviden+moms hamnar på medlemskontot 

Katarina 1
MEDLEM

Ok tack. Börjar klarna. Och om man får in pengar på betalplanekonto, som alltså betalas ut senare  , nästa år eller senare, vad ska dessa pengar bokas på ?   in på 1370 Likvidkonto/Betalplanekonto debet och kredit ?

Hej

 

Kredit blir försäljning dvs

Kredit  3051

Kredit 2611

Debet 1370

 

Notera att emitterat insatskapital inte ska tas upp till beskattning förrän inlösen (det som Göran kommenterade).

 

Tänk också på att ränta och utdelning rapporteras via kontrolluppgift till Skatteverket och därmed läggs ut som Inkomst av kapital i din privata deklaration.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Katarina 1
MEDLEM

En annan sak, ser att LRF bas kontoplan motsvarar de konton du nämner i tråden. I mitt Visma adminstration finns inte den planen,  jag får lägga till manuellt då med namn och kto nr 

Hej

 

Ja så har jag gjort.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK