Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

eemmaax
MEDLEM

Frågor om vilande moms och periodisering

Hej,

Jag har bokfört en lev. faktura som ankom 13 nov gällande lokalhyra. hyran avser december och är på 6000 ink moms. Jag ska inte bokföra "vilande moms" har jag fått till mig och jag har därför bokfört 6000 på konto 2440 och 6000 på 5010. Blir detta korrekt eller ska jag bokföra beloppet utan moms? Fakturan kommer betalas 13 december.

Jag har också en fråga kring periodisering av försäkring. tex faktura inkommer 23-01-26 och avser 23-02-01 tom 23-04-30. Fakturan betalas 28 februari. Jag har lagt in i visma att programmet ska föreslå periodisering när detta konto används men hur blir det rätt?

1 SVAR 1
Max B
MEDLEM

Hej,

Jag tänker (förutsatt att du har avdragsrätt för momsen) att du bara ska bokföra kostnaden på konto 5010 och att momsen ska bokföras samtidigt. Du ska redovisa momsen samma månad som du betalar fakturan. I det här fallet, där du betalar fakturan månaden efter, bör du nog använda vilande moms och dra av momsen i december. Om du istället hade betalat fakturan i samma månad som fakturadatumet så hade det bara varit att bokföra momsen på konto 2641.

Angående försäkringen kan du periodisera den från och med ett datum i februari och tre månader framåt. Om ditt program har stöd för det lär du kunna skapa periodiseringarna när du lägger in fakturan. 

/Max