2023-12-01
14:10
Hej, Jag tänker (förutsatt att du har avdragsrätt för momsen) att du bara ska bokföra kostnaden på konto 5010 och att momsen ska bokföras samtidigt. Du ska redovisa momsen samma månad som du betalar fakturan. I det här fallet, där du betalar fakturan månaden efter, bör du nog använda vilande moms och dra av momsen i december. Om du istället hade betalat fakturan i samma månad som fakturadatumet så hade det bara varit att bokföra momsen på konto 2641. Angående försäkringen kan du periodisera den från och med ett datum i februari och tre månader framåt. Om ditt program har stöd för det lär du kunna skapa periodiseringarna när du lägger in fakturan. /Max
... Visa mer
2022-12-30
16:05
1Gilla
Hej! Om du vet hur stor lönen ska vara och har samma bank privat som för företaget kanske du hinner göra utbetalningen. Har du inte samma bank lär du inte hinna göra utbetalningen innan årsskiftet. Då kan du bokföra en upplupen lönekostnad för i år, som du betalar ut nästa år. Det minskar vinsten och skatten. Du kan diskutera det med din redovisningskonsult. /Max
... Visa mer
2022-09-12
08:43
Jag hade inte satt ett restvärde vid bedömning utav livslängd, utan redovisningsmässigt utgått från att restvärde/bokfört värde är 0 efter 5 år. Vid försäljning eller utrangering av bilen kan man redovisa en vinst eller förlust. Hälsningar, Max
... Visa mer
2022-09-08
15:39
1Gilla
För den felaktiga utbetalningen krediterar du bankkontot och debiterar något tillgångskonto, exempelvis konto 1680. När du får insättningen krediterar du tillgångskontot och debiterar bankkontot. Vet inte vad du har bokfört, men matchningen bör väl ha att göra med någon av betalningarna. /Max
... Visa mer
2022-09-06
16:49
1Gilla
Hej! Jag är inget proffs på bilar (varken bokföringsmässigt eller rent tekniskt), men ser ingen anledning till att de ska hanteras annorlunda än andra inventarier vid bedömning av värde och ekonomisk livslängd. Alltså bör man kunna ta hela kostnaden direkt om en bil är värd mindre än ett halvt prisbasbelopp eller har en ekonomisk livslängd som är kortare än tre år. Om du ofta köper in bilar med lite längre livslängd skulle jag säga att det går bra att använda fem år som huvudregel, att ha olika avskrivningstider i ett litet bolag behövs i regel inte. Om du kan visa att skåpbilens ekonomiska livslängd sannolikt kommer vara mycket kortare än tre år bör du kunna kostnadsföra den som en korttidsinventarie. Kommer du dock fram till 2,5 år eller liknande är det så pass nära 3 år att det nog är lättast och lägst risk att ta upp skåpbilen som en tillgång. Hälsningar, Max
... Visa mer
2022-09-06
15:36
1Gilla
Hej, Om du har kommit överens med leverantören/Intrum om att betala originalfakturans belopp (och avgifter) två gånger och använda betalningen till leverantören som ett förskott kan du nog bokföra via 1684. Du ska inte bokföra samma kostnad eller moms två gånger. Dröjsmålsavgifter som tillkommer kan du bokföra på 8422. Om du inte har kontaktat leverantören föreslår jag att du gör det och att ni kommer överens om hur ni ska göra, det kanske räcker att du bokför avgifterna och betalar dem. Hälsningar, Max
... Visa mer
2022-05-12
13:52
1Gilla
Hej! Leveransdatum följer inte med på utskriften om du lämnar fältet tomt. Det verkar gå att skriva bokstäver i fältet för kundnummer, så en lösning för att komma runt ditt problem kanske är att skriva kundens namn eller något annat ord som kundnummer. /Max
... Visa mer