Frågor inför förenklat årsbokslut
*Vid användning av inköpt lager, om jag använder dessa artiklar i företaget -ska det då redovisas som ett eget uttag?
Eller är det ok att använda en viss del av sitt lager inom företaget och ej ta upp detta som lager?
I lagret finns bara begagnade artiklar som har sjunkit mer i värde än 3%. Om jag har förstått det rätt kan man skriva i sitt bokslut vad man anser att dessa är värda?
För att göra ett exempel
köpte vi produkter för 40.000 kr det hade vi som eget lager vid bokföring och dessa produkter har använts inom firman under årets gång och är inte tänkt att säljas utan användas inom firman för att kunna driva den.
Om vi planerar på att avveckla firman nästa år eller i år hur ska då detta lager redovisas,
värdet är betydligt mindre nu på produkterna kanske så lite som 5-10.000 kr.
*Externa utgifter - kan det vara bankavgifter, avgifter för swish, som företaget har betalat föregående år?
Hej
Om ni under året bokfört inköpen mot ett konto för lager 14XX så bör ni inventera vad det nuvarande värdet är och sedan justera ner lagervärdet så det speglar det faktiska värdet idag. Det gör ni en kontering för via Bkföring > verifiaktioner > Ny verifiaktion
Om vi utgår från att inköpsvärdet vara 40 000 och det nyvarnde värdet är 10 000 så gör ni en kontering av förändringen.
14XX Kredit 30 000
4990 Debet 30 000
Då får ni ett kvarvarande lagervärde på 10 000
Externa utgifter är löpande kostnader företaget har för att kunna driva företaget.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Detta är gjort på papper innan vi skaffade programmet
Hur blir svaret annorlunda då ?
Hej
Svaret blir inte annorlunda alls. Det bör finnas med ett tidigare lagervärde som en ingående balans in i eEkonomi från året innan förutsatt att ni hade ett lager då. Fanns det inte något tidigare lager så bokför ni upp hela lagervärdet i detta bokslutet istället.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.