Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Frakt, försäkring och moms

Mitt företag köpte igår en massagebänk begagnad av en privatperson. Kvitto upprättades och där ingår ju varken moms, frakt eller försäkring.

Frakt bokades separat med Tiptapp och separat kvitto tillhandahölls från dem. Hur bokför jag frakten, försäkringen och momsen i och med att det inte var med i själva köpet av massagebänken som i vanliga fall när man gör inköp från företag? För på inköp till företaget ska ju frakten, försäkringen och momsen inte bokföras separat vad jag förstår

Tacksam för hjälp!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Inköpet av massagebänken bokför du i sin helhet mot konto 5410 förbrukningsinventarier helt utan moms då den var beganad och inköpt av en privatperson.

Lite beroende på vad fakturan/Kvittot för frakten innehåller så kan den bokföras på lite olika sätt. 

Om det ingår en försäkring i frakten så bör betalningen delas upp när den konteras eftersom försäkringar normalt sett är momsfria medans själva frakten är momspliktigt. Kan även vara intressant ur ett uppföljningsperspektiv att dela upp det så man ser vad man haft för specifika kostnader.

Visar med ett exempel där totala kostnaden för frakt, försäkring och moms är 500 kr, Försäkringen är på 100 kr, frakten är 320 kr och momsen 80 kr.

 

Joachim