Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Från Enskild firma till AB vid årsskiftet

Hej Visma,

 

Den 31/12 - 2020 så upphör vi som enskild firma, och från 1/1-2021 bedriver vi vår verksamhet som AB.

 

Vårt Aktiebolag registrerades 4/11-2020 för att vara i god tid innan årsskiftet.
Vi är momsregistrerade och F-skatt godkända fr.o.m 1/1-21.
AB Räkenskapsår: 20210101 - 20211231 (Vi har inte förlängt räkenskapsår så vår verksamhet öppnade den 4/1-2021 igen efter ledigheten).

Nu till min fråga:

Då vi gör ett bolagsskifte och övergången sker precis mellan årsskiftet så kan det bli lite krånglig med övergång från E.F till AB. Med andra ord, ändra så att företagsförsäkringen och kommande hyror står på AB istället för E.F.

 

Allt detta lyckades vi ordna för att få en så lätt uppstart och övergång.

Men Då övergången kan bli lite krånglig till en början så fick vi den 4 December 2020 till oss 2st hyror som förser period Februari och Mars 2021, samt vi fick till oss 2021 års företagsförsäkring den 30/11 med förfallodatum 15 januari 2021. Då vi inte har ett förlängt räkenskapsår och ABt precis är i uppstaren på sitt första år - är det godkänt att lägga in dessa avier 2021-01-01 för att underlätta?

Vi har som sagt inget förlängt räkenskapsår och 1a året vid en sådan här övergång är ju självklart känt för att vara krånglig för att få majoriteten att klaffa.

 

Tusen tack !

 

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Alexander, 

Det är inte helt ovanligt att utgifter och kostnader för ett företag dyker upp innan bolagsstart och dessa utgifter får du ta upp i företaget sålänge dem har ett tydligt samband till företagets verksamhet. Detta bokförs på räkenskapsårets första dag och eftersom det gäller ett AB så får du göra avdrag för moms från och med dagen då bolaget är registrerad hos Bolagsverket, men som sagt så ska du tydligt kunna påvisa att kostnaden och momsen är kopplat till verksamheten. 

 

Det jag funderar på är däremot ert bolagsstarts-datum och startdatum för ert räkenskapsår, dessa är olika vilket jag reagerade på. Jag läser på Bolagsverket sida Räkenskapsår för aktiebolag och får då fram informationen att "Vid registreringen får du välja vilken räkenskapsperiod företaget ska ha. Men eftersom räkenskapsåret börjar samma dag som företaget registreras kommer startdatumet inte att stämma det första året.". Räkenskapsårets första dag tänker jag bör vara samma datum som bolaget startade och registrerades. 

 

Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My,

 

Tusen tack för denna hjälp 🙂
I vår bolagsordning så står det räkenskapsår: 1 Januari - 31 December.

 

Men jag gick också in och kollade vårt registreringsbevis efter det som jag läst från dig. Och på detta bevis så står det som du antydde:

"Bolagsverket har registrerat detta ärende om - Nyregistrering.

Företaget första räkenskapsår är 2020-11-17 - 2021-12-31. Det finns ändå möjlighet för er att skicka in en årsredovisning för 2020-11-17 - 2020-12-31. Om ni tänker skicka in en årsredovisning för det kortare räkenskapsåret behöver ni inte meddela det till bolagsverket."

 

Så med andra ord så har vi ett förlängt räkenskapsår per automatik då bolagsverket registrerade vårt AB den 2020-11-17. Då är det bara att jag justerar räkenskapsåret i Visma och daterar tillbaka till 2020-11-17 istället. Därefter bokför jag tidigare nämna fakturor som försäkring och hyra på korrekta datum vid fakturadatum.

 

En annan fråga:
Jag betalade in Aktiekapitalet privat den 4 November 2020. Då den 4 November är tidigare än registreringen av AB den 17/11 - Hur kan jag bokföra denna privata inbetalning av Aktiekapitalet på 25.000kr då denna bankinsätting skedde utanför vårt då "förlängda" räkenskapsår?

 

Trevlig helg My!

Ja men det låter ju kanon, då löser det sig. 🙂 
Det är samma sak gällande aktiekapitalet, har pengarna förts in före er bolagsstart så bokför du händelsen på företagets startdatum. 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Underbart, tack!

 

Då det självklart blev en privat insättning av aktiekapitalet som jag gissar att det alltid är 😉 ... Hur bokför jag denna insättning med vilka konton?

 

Den informationen hittar du i vårt foruminlägg Bokföra insättning av aktiekapital. 🙂 

/My