Om en ideell förening får en gåva på tex. 80tkr som är avsedd att betalas ut som stipendier à 10tkr i åtta år, ska då gåvan bokföras som "gåva" på ett 30-konto eller läggas på ett avräknings-/skuldkonto?
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Det här är inte en alldeles enkel fråga. Jag försöker läsa mig till en lösning.
Om jag förstår dig rätt så ska gåvan inte användas för den ideella föreningens egen verksamhet utan istället förmedlas vidare som stipendier. Det bör då INTE vara en intäkt i föreningen.
Erhållna gåvor som endast ska vidareförmedlas till någon annan och som den ideella föreningen därmed inte tar emot för egen räkning, ska inte redovisas som inkomst utan som skuld.
Kursiverad text ovan är hämtad från Redovisa Rätt och borde kunna omfatta gåvan som är avsedd för stipendier, men jag kan inte med 100% säkerhet säga att det är så.
Om ovan kan användas så ska ni ha ett eget bankkonto för den erhållna gåvan så att det särredovisas då föreningen inte får nyttja pengarna i sin verksamhet.
Vill nog ändå råda er att kontakta någon som är duktig på redovisning i ideella föreningar och stiftelser för att få hjälp så allt blir rätt.
Tack för snabbt svar!
Det är så jag har förstått det också.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.