Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gåva till kunder

Hej,

 

Jag har en uppdragsgivare där vi under längre tid arbetat i en projektgrupp, vi är ungefär 10 personer. Som tack för ett gott samarbete så vill jag vid vårt sista möte innan semestern överräcka en gåva till min uppdragsgivare och dennes anställda som ingått i projektgruppen.

 

Jag har tänkt ett presentkort (som ej går att lösa in mot pengar) på 400 SEK.

 

Ett par frågor uppstår som jag tycker att skatteverket.se inte riktigt svarar på:

Är det tillåtet att ge den här typen av gåvor?

Är det tillåtet att istället för presentkort överräcka en flaska vin?

 

Sedan till bokföringen:

Är kontogrupp 60- lämplig och då 6074: Representationsgåvor, ej avdragsgilla?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det bästa är att ringa eller maila Skatteverket för att fråga, då gåvor till kund m.m oftast har lite svårare regler kring sig, tex som att det bör vara kopplat till verksamheten på något sätt och får inte överstiga 300 kr ink moms. Så om du planerar att ge gåva för 400 kr så blir det ej avdragsgillt utan tvekan. Då går konto 6074 utmärkt att använda till detta. Samma regler gäller kring vinflaska som för presentkortet det spelar ingen roll vad man väljer att ge i gåva. Det är tillåtet att ge gåvor till kunder, men det finns begränsningar och skall helst undvikas att göras för mycket och med för höga belopp, då det lätt kan ses som mutor. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

/ Josefine