Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EbSoMa
MEDLEM

Glömt lägga moms på faktura

Hej,

har upptäckt att vi glömt lägga moms på en kundfaktura i December, denna är betald.

Vi jobbar med omvänd skattskyldighet (bygg) men just detta jobb var snöskottning där omvänd moms inte gäller. 

Hur går jag tillväga nu? Någon som kan förklara steg för steg….

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Jag skulle kreditera den gjorda fakturan och skapa en ny korrekt med moms. Boka av kreditnotan som betald och fakturan som delbetald med kreditnotans belopp så att kunden sedan ska betala bara momsbeloppet. 

Ska jag göra om fakturan med dagens datum?

Så hamnar momsen i denna period när jag gör momsdeklarationen?

 

Hej igen,

Har inte börjat med detta ännu, förstår inte riktigt hur jag ska göra i programmet. Kreditera fakturan är ju bara att trycka på kreditera. 

Men förstår inte hur jag ska skapa en ny i programmet så att det bara blir momsbeloppet kvar att betala.

Jag vill kreditera den gamla fakturan.

Sedan skapa ny faktura i programmet med moms men då finns bara knappen ”Skicka via e-post” som automatiskt bokför fakturan och den skickas till kund. Jag vill ju bokföra fakturan först utan att skicka till kund, gå in på ”Åtgärder”-Registrera inbetalning och sedan skicka fakturan med resterande belopp att betala till kunden. Visma eEkonomi 

Hur gör man?

 

Det går inte riktigt att göra så som du beskriver, och om du skulle välja Skriv ut i stället för Skicka och sen bokföra delbetalningen kommer ju fakturan ändå att visa hela beloppet. Du skulle då få skicka både kreditnotan och en ny faktura till kunden och förklara att det bara är momsbeloppet som ska betalas. 

Gör då i stället så att du skapar en ny faktura med en artikel som genererar moms och gör en ny rad där du drar bort den felaktigt använda artikeln (utan moms) genom att ange -1 som antal. Då ska beloppet för fakturan vara lika med momsbeloppet. Kanske enklare för kunden att förstå då. 

B2A0428E-E139-47E2-9640-6410DEAE3A59.jpeg

👍

AnnicaL
CHAMPION

Ja, korrigeringen hamnar på nuvarande månad.