Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

HB på konto leverantör löpnummer

hej,

Är ny i Visma och ny här, så hoppas på hjälp/förklaring. 

Inför revision här så ska Specifika konton avseende vissa summor osv nu plockas fram. De vill ha fram vissa fakturor under året, fine. När jag tar ut en HB på kostnadskonto 5610 säger vi, över året så får jag lista med alla kostnader på detta konto. Leverantörsfakturorna sparar jag i verifikationsnummer/löpnummerordning i pärmar när de körts in i bokföringen och när jag tar ut HB får jag fram leverantörsfakturajournalens ver.nummer! När jag tar ut en HB på kontot vill jag se fakturans vernummer/löpnummer så jag lätt kan hitta den i pärmen. Det är superbökigt att plocka fram en leverantörsfaktura/konto känns det som. ska man då först gå till verifikationspärmen och leta upp journalen och dess vernummer för att där se vilket vernummer/löpnummer leverantörsfakturan har....? Vet någon en lösning på detta? Håller alla tummar!

Tack på förhand.

 

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Hejsan

Jag gissar att du använder Administration, det verkar så av ditt problem. Det finns ett enkelt sätt att lösa detta för framtiden och det är att ställa in programmet så att varje leverantörsfaktura blir en egen verifikation! Det blir fler ver-nummer men mycket bättre överblick och lättare att söka!

 

Inställningen hittar du under Inställningar/Bokföring/Grunduppgifter. Bocka i rutan för Leverantörsfakturajournal under  En verifikation per affärshändelse. Det kan också vara smart att ge leverantörsfakturorna en egen verifikationsnummerserie, t ex L. Detta just eftersom det blir en ver per faktura och den hamnar på fakturadatumet. 

Lycka till! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Arbetar i administration 1000. Tack för din förklaring, verkligen tacksamt och så som du skriver låter smidigare. Är säkert jag som har dålig koll igen så måste fråga. Menar du arkiv-inställningar-företagsinställningar? Tycker mig inte kunna hitta detta...

tack på förhand.

Ja, det var där jag menade. I inställningsrutinen har du en trädstruktur till vänster och där kan du hitta Bokföring. Om du inte kan se detta kan det kanske bero på behörigheter? 

 

AnnicaL_0-1591363822018.png

 

CarinaEsp
CHAMPION

Bra tips av @AnnicaL 

När du sitter med det gamla nu så kan du i systemet välja att titta på gamla journaler. Då blir det lite lättare att hitta rätt faktura. Tyvärr kan jag inte lotsa dig vidare, men har för mig att det i någon av rullgardinerna ska finnas "Gamla journaler" i någon rubrik.

Man får upp journalen på skärmen och kan då klicka i rubriken för konto så sorteras det på kontonummer. När du hittar det kontot du söker så ser du vilken/vilka fakturor som är konterade på kontot.

Gamla journaler finns under Bokföring och sedan allra längst till höger i toppen.