Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gustav__
NY MEDLEM

Hantera Stripe som bankkonto

Hej! 


Jag använder mig av en tjänst som heter "Stripe" för kortbetalningar. Plattformen fungerar som en slags mellanhand som håller inkommande summor och betalar ut till mitt företagskonto en vecka i stöten där samtliga av veckans intäkter förs över i en klumpsumma. 

Intäkterna via detta betalsätt kommer alltså inte direkt in på bankkontot utan Stripe blir som en mellanhand. 

Min fråga lyder. Är det enbart transaktionerna från stripe till mitt företagskonto som ska bokföras, eller är det även transaktionerna in eller ut från stripe som ska bokföras? 

För att ta ett konkret exempel:


Låt säga att en kund gör ett köp på 10 kr, ångrar sig direkt och jag gör en återbetalning via Stipes plattform. Pengarna har ej har hunnit betalas ut till mitt företagskonto utan enbart hållits och funnits på Stripes plattform. 

Ska dessa transaktioner bokföras? 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att Stripe bör anses som ett sorts bankkonto, eftersom det både kan gå in och ut betalningar från det samt att det sker överföringar från kontot. Däremot så kan man också tänka att om utbetalningarna från Stripe kontot sker varje vecka, så är det enbart i slutet av räkenskapsåret som det faktiskt behövs hanteras som det för att intäkterna och eventuella avgifter skall bokföras på rätt år. 

 

Jag skulle personligen hanterat det som ett eget konto, och därmed bokföra allt som händer på Stripe kontot. Det blir lättare att hitta eventuella fel som kan hända och om något skulle missas. Det blir också lättare i bokslutet då man redan bokfört upp allt som skett även om utbetalningen sker året efter. Har man faktureringsmetoden så blir det också ett krav att bokföra när försäljningen sker vilket också gör att man behöver hantera det som ett eget bankkonto. I denna tråden så finns det exempel på hur du kan hantera bokföringen kring det och överföringarna. 

 

Hoppas detta hjälper dig framåt i ditt beslut över hur du bör hantera transaktionerna via Stripe. 

Ha det fint!

Josefine