Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

megahallon
MEDLEM

Hantera felaktig bokning

Jag har av misstag lagt en betalning till Bolagsverket på konto 2013 när det borde varit på 6999. Tyvärr har detta gått med i ett bokslut. Jag vill nu försöka reda ut det. Om jag bara gör en manuell verifikation från 2013 till 6999 blir det obalans i resultaträkningen. Tacksam för förslag på lösning.

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Om du ska rätta i det räkenskapsår som du gjort bokslut för redan måste du även justera Årets resultat på 8999/2019, då bör din resultaträkning visa korrekt slutvärde. Dvs vinsten ska vara mindre än i det tidigare gjorda bokslutet. 

Tack så mycket, det verkar lösa problemet. Jag gjorde en manuell verifikation och flyttade beloppet från 2013 till 8999, är det korrekt, eller finns det något bättre sätt att göra justeringen?

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Jag tycker det låter som en rimlig justering baserat på vad du fick för råd, något du vill tillägga kring detta @AnnicaL ?

 

Ha en fin dag.

/ Josefine

 

 

Det är ju 2 separata händelser och de ska inte slås ihop. Först ska du rätta från 2013 till 6999, därefter justera 8999 och 2019 som jag skrev.