Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LarsNS
MEDLEM

Hantera resekostnader med förmånsbil

Jag planerar att starta en enskild firma parallellt med mitt andra jobb. På mitt vanliga jobb har jag en förmånsbil som jag även använder privat. Om jag använder denna bil i min enskilda firma, har jag då rätt till avdrag för resekostnader, och hur bokför man det i så fall?

(Företaget betalar allt drivmedel, men jag förmånsbeskattas förstås för mina privata mil, likväl som för bilen).

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att dubbelkolla med Skatteverket kring detta, men man bör kunna ta ut milersättning för ens förmånsbil för resor i tjänsten. Något som skulle kunna hindra detta är att företaget betalar all drivmedel, vilket milersättningen egentligen är till för att täcka. Om man tex läser på Skatteverkets sida gällande resekostnader så kan man läsa följande under förmånsbil " Förutsättningen för avdrag är att den anställda har betalat samtliga drivmedelsutgifter för tjänsteresan (12 kap. 5 § andra stycket IL). ". Detta gäller egentligen för förmånsbil och ersättning i samma företag men bör även kunna appliceras i detta tillfället. 

Värt att tänka på är att man behöver inte bokföra detta i en enskild firma utan man kan hantera det som ett avdrag i sin NE bilaga istället, dvs rent deklarationsmässigt. Om man hanterar det bokföringsmässigt så bokför man det mot ett 58XX konto i debet och mot 2018 egna insättningar i kredit, dvs en manuell kontering. 

Ha det fint!

/ Josefine