Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dinstund
MEDLEM

Hantering av intäkter vid årsskiftet

Hej alla genier.

 

Försöker läsa in mig på hur jag ska hantera intäkter nu runt årskiftet. Vi har haft tjänster vi utövat under hösten där betalningarna gått via klarna/epassi/actiway. Dessa gör utbetalningar cirka 1 månad senare. Alltså infaller vissa intäkter för nov & dec först på kontot i jan & feb. Vad är det som gäller i bokföringen? Ska man så kallat periodisera dessa intäkter? Och var kan jag läsa mer om exakt hur jag gör detta? Tack på förhand ❤️

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om man inte bokför upp detta via fordringskonton löpande utan vid betalning så behöver man vid bokslutet bokföra upp dessa som fordringar för att få med både momsen samt intäkterna i rätt år. Det kan vara bra att dela upp fordringar mellan de olika betalningssätten man har på olika bokföringskonton, inom kontogruppen 158X. Principen blir likadan när man bokför upp kundfordringar. Ett exempel kommer här nedan:

 

158X med 10 000 i debet

3XXX med 8 000 i kredit

2611 med 2 000 i kredit

 

Sedan när pengarna kommer in blir det 

 

158X med 10 000 i kredit

193X med 9 950 i debet

604X med 50 i debet

 

I mina exempel så har jag antagit att Klarna drar en avgift när du får inbetalt, den brukar man normalt sätt bokföra mot ett 604X konto men välj det du brukar bokföra avgiften mot. Det går också bra att använda 1510 istället så länge dina underlag visar vad för fordringar det är du har. 

 

I denna tråden så kan du läsa lite mer om det.  

Förhoppningsvis så förstår du min förklaring, annars är det bara att återkomma. Ha det fint!

 

/ Josefine

Ja det är lite svårt att förstå. Jag vet hur jag vanligtvis bokför dessa intäkter. 

Men när pengarna kommer in skriver du. Men det är ju under 2022. Ska de inte bokföras under 2021 ändå. Eller detta kopplar programmet ihop menar du? Att den första posten gör att fodringarna blir på 2021 och därmed korrekt i slutändan, fastän jag bokför själv inbetalningen under 2022? Tack

Hej igen!


Förlåt, borde varit tydligare med vilket år. Det första förslaget skall bokföras i 2021, så att intäkten kommer upp i 2021 och du visar en fordran. Sedan i 2022 när betalningen kommer in bokför du mitt andra förslag. Då visar du att du får bort fordran men får in pengar istället. 

 

Jag är tyvärr inte riktigt med på vad du menar med kopplar programmet ihop? 

 

Jag kollade med en kollega som har koll på eEkonomi om det finns någon automatik när man hanterar kundfordringar över år som svarade följande: " Använder du kontantmetoden ska du lägga in alla fakturor som hör till räkenskapsåret innan det avslutas. Obetalda fakturor ska läggas in i Visma eEkonomi Smart och bokförs då per automatik som kundfordran i samband med att du skapar årets sista momsredovisning. Efterföljande år kvittar programmet automatiskt kundfordringarna åt dig när du registrerar betalningarna. " Detta gäller alltså om du lägger upp dem som kundfakturor i programmet. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

 

Det blev super detta. Men har en fråga om fodringar.

 

Om jag gör en försäljning på 700 kr. Betalningen sker via klarna för kundens räkning. Ska jag skapa en kundfodran/faktura på 700 :- då? (vilket jag gjorde) För sen när inbetalningen sker från klarna så är den på 684,69 kr pga deras avgifter. Då går det inte att matcha den mot den fodran jag satt upp. Tacksam för hjälp i detta. 

Hej!

 

Tack för din fråga. I denna tråden så kan du läsa om hur man matchar fakturan när någon drar en avgift och inbetalningen inte matchar mot fordran man har. 

 

Ha det fint!

/ Josefine