Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Hantering av kapitalförsäkring

En AB ägd KF i Avanza ökar både i volym och i avkastning genom åren.

 

Vad gäller när man har lust att ta ut kapital? säg en del per år

a) Kan man bara ta ut en gång per år i samband med Bokslut och Årsred?

b) Hur sker uttaget? Först från Avanza tillbaka till AB:t Nordea konto. Från där kan man göra överföringar till sitt privata konto?

c) Den enda kostnaden är väl 20% skatt på utdelningen?

d) Därmed kan man räkna med att 80% av kapitalet är AB:t/sitt eget?

 

Mvh

P

6 SVAR 6
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Gällande hur många gånger man kan ut per år så rekommenderar jag dig att kontakta Avanza för det, men vad jag kan hitta finns det ingen begränsning gällande hur många uttag per år man får göra. Hur uttaget väl sker får du också kontakta dem, eftersom det är de som har den kompetensen, men detta svaret från deras hemsida kanske hjälper dig.

 

Det kring överföringar till sitt privata konto så får du nästan förtydliga? Om du menar ditt privata konto som privatperson så är det inte tillåtet att flytta pengar från sitt bankkonto i företaget till sitt privata konto utan att det handlar om en återbetalning på ett lån från aktieägare, utlägg eller utdelning som är beslutad på en bolagsstämma. För att hjälpa dig med den frågan så får du gärna förklara lite hur du menar med just den biten. 

 

Hur menar du med kostnaden? När det gäller kapitalförsäkringar så är själva uttagen/vinsten skattefria i och med att man betalar en schablonskatt varje år, oavsett hur det går. I denna länken här så förklarar Avanza lite hur beskattningen fungerar. 

 

För lite djupare förklaringar så får jag hänvisa till Avanza som har bättre koll på just hanteringen kring kapitalförsäkringen.

Ha det fint!

 

/ Josefine

Gällande rutur överföringar från Avanza till AB:t kan man väl göra hur många gånger som helst, fast man måste bokföra det förstås.

 

Sen att göra ett uttag från AB till sitt privata konto, antar jag är en gång per år, efter fastställt Bokslutet och Årsredovisning. Min fråga var hur många gånger man kan ta ut ev. vinst men inser nu att det gör man en gång per år.

 

Likvid som sätts in på en KF är redan skattad. På KF.en schablonskattas det. Resten kan man ta ut. Fast för det avgår en utdelningsskatt på 20%. Så summa summarium,

så vad man än har på en KF, är det egentligen 80% man har som likvid.

 

Mvh

P

Hej igen!

 

Förutsatt att Avanza inte har någon gräns så kan man göra det ja. 

 

Det är enbart okej att ta ut från sitt AB när det gäller antingen utdelning, lön eller återbetalning av aktiv skuld. Även om man i sitt huvud kan tänka att det gäller det du tagit ut från kapitalförsäkringen så blir det inte relaterat till det, eftersom kapitalförsäkringen ägs av AB:t. Så uttaget till ditt privata konto är egentligen inte relaterat till kapitalförsäkringen utan det är någon av de alternativen jag beskrev ovan. Utdelning är något man bara får göra efter bolagsstämma, så en gång per år vanligtvis. Man kan ha en extra. bolagsstämma också för att besluta utdelning, så det går att göra fler gånger förutsatt att ens egna kapital tillåter det och man redovisar det till bolagsverket. Det får bara göras från tidigare års vinster. Återbetalning från aktiv skuld till dig som ägare får göras när man vill. Uttag från kapitalförsäkringen till Aktiebolaget kan man göra när som, förutsatt att Avanza inte har någon gräns på det heller.

 

Så själva skatten med 20% du pratar om blir på utdelningen ja men eftersom AB:t äger kapitalförsäkringen så blir det ju egentligen 100% av försäkringen som är ens likvid minus schablonskatten, sen att man som ägare tar utdelning senare har ingenting med kapitalförsäkringen utan påverkar privatpersonens själva skattehanteringen. Så uttaget från försäkringen till AB:t blir ej skattepliktigt, därmed är 100% av försäkringen ens likvid. 

 

Det är viktigt att man separerar sig själv som ägare och bolaget, eftersom det är bolaget som äger detta och inte dig själv som ägare då du räknas som privatperson. Du som privatperson har ingenting med kapitalförsäkringen att göra, utan denna ägs helt av aktiebolaget. Man kan därför inte räkna med den skatten som tas ut vid utdelning till dig som ägare, eftersom man tar ut utdelning på vinstmedel och inte specifikt enbart kapitalförsäkringen. 

 

Hoppas du förstår mina förklaringar, ha det fint!

/ Josefine

 

 

Hej Josefin,

 

Stort tack för förklaring...men det blev lite krångligt. Vi tar det igen.

Jag för över säg 100k i Dec 2021 från KF till Nordea företagskonto. Tänkt som likvid till aktieutdelning i Mars 2022.  Likviden är ju redan vinstskattat som företagsskatt.

Så det betyder att jag kan ta hela rasket 100k som aktieutdelning. Allstså ingen mer företagskatt. Sen får jag skatta privat 20% som privatperson för dessa 100k. Det betyder att av 100k ut från KF:en kan jag behålla 80%=80k själv.

Så vad man än har på KF.en kan man se max 80% som likvid man kan ta ut.

Obs, jag är en-mans ägare till ett litet konsultbolag.

 

Mvh

P

 

a) Uttag från en KF till bolaget som äger den kan man, tror jag, göra hur många gånger som helst. Vinst/förlust är lite speciellt men det är ju inte det du frågar om. 

b) Här är det en skillnad för överföringen till privat konto har ju inget med KF:n att göra utan är endera lön eller utdelning. Utdelning förutsätter dels att du har fritt eget kapital som är utdelningsbart (d.v.s fastställt på årsstämma) och dels att du, om det här sker under året, upprättat ett extrabolagsstämmoprotokoll. Så rent praktiskt skall alltid ett uttag från en KF först ske till företagets bankkonto och sedan uttag av utdelning. En utdelning på extra bolagsstämma skall även anmälas till Bolagsverket samt att alla utdelningar skall redovisas till Skatteverket via en KU31....

c) Beror helt på hur din K10:a ser ut. På den räknar man varje år ut gränsbeloppet för 20% skatt. Tar man utdelning som överstiger gränsbeloppet så blir det inkomst av tjänst i din privata deklaration. 

d) Det fria egna kapitalet möjligen. Aktiekapitalet är även det iofs ditt men det kan du inte ta ut. Detsamma gäller om du har reservfond, vilket idag är rätt ovanligt. Det egna kapitalet i ett AB delas upp i bundet eget kapital och fritt eget kapital. Fritt eget kapital är utdelningsbart, men utdelning får bara ske om det inte sätter bolagets fortsatta verksamhet i fara och skatten beror då som sagt på din K10:a. 

 

Det här är inte lätt och det gäller att göra rätt annars blir det dyrt. Gör du fel så kan du inte backa en tagen utdelning utan gjort är gjort. Lycka till!

Stort tack för svar.

Jag inser att jag har gjort en "höna av en fjäder"...

a) Korrekt

b) Det är inte frågan om någon överföring till privata konton. Likvid som överförst från KF till Företagskonto kan bara tas us som aktieutdelning. Vad jag menade var att likviden är redan bolagsskattad, så det enda som återstår är utdelningskatt, men det är privatpersonen som står för den.

c) Ok. 

d) Ok

Förenklat. 100% av det som finns i KF kan omsättas i likvid, redo att överföras till bolaget om det behöver kapital eller så. Ingen skatt på detta, då det är skattat.

Skall man ta ut utdelning av detta kapital om bolaget så tillåter, så gäller utdelningsreglerna. 20% skatt på detta som betalas privat.

 

Mvh

P