Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Angelina
MEDLEM

Har fastnat i bokföring med bildunderlag...

Hej!

Jag ska bokföra ett köp av en "plug-in" (mjukvara för musikproduktion) i bildunderlag men har fastnat i "koppla bild".

Väljer jag "kvitto" eller "dokument" när jag har en screen shot på ett e-kvitto?

Kvitto: Vad väljer jag isåfall för "bokföringsförslag"? (Den är köpt av ett företag i USA, så den var momsfri).

Dokument: vad väljer jag isåfall för konto?

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Köpet är ju betalt så du väljer Kvitto. Kontera på ett konto för inköp av tjänst från land utanför EU, t ex 4531. Du beräknar in- och utgående moms på beloppet. 

Dokument väljer du om du vill spara digitala dokument som inte är fakturor eller kvitton. 

Angelina
MEDLEM

Tack så mycket för ditt svar! Det finns bara 14 alternativ i "bokföringsförslag" och det närmaste jag kan hitta ditt svar är "egen kontering". Vad gör jag fel?

AnnicaL
CHAMPION

De flesta konteringar gör du via just Egen kontering. Om det förekommer något speciellt inköp ofta kan du lägga upp egna bokföringsförslag, annars väljer du Egen kontering och knappar in de konton du ska bokföra utgiften på. 

Angelina
MEDLEM

Okej, tack! Är helt ny i detta och väldigt förvirrad. Jag har inte helt ännu förstått innebörden av konton, det är väldigt många olika konton att ta in. Vad ska jag välja för konto i detta fall? "Övriga bankkonton"?

AnnicaL
CHAMPION

Om vi säger att du betalat 100 kr för tjänsten och betalat med företagets pengar bokför du: 

D 4531 100,00 - detta är kostnaden för tjänsten

D 2645 25,00 - den beräknade ingående momsen

K2614 25,00 - den beräknade utgående momsen

K1930 100,00 - det konto som pengarna gick ut från. 

Angelina
MEDLEM

Okej, tack!