Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

eddiefilm
MEDLEM

Har jag tänkt rätt ang. betalt inköp med privata pengar?

Hej på er kära Visma-folk!

Sitter och klurar på om jag förstått forumets råd rätt ang. om man råkat betala ett företagsinköp med privata pengar.

Kortfattat vad som hände: Skulle köpa en in en vara till företaget via amazon, momskod registrerad så ingen moms drogs på köpet. Efter genomförd betalning så insåg jag att jag råkat betala varan med mina privatpengar, dvs. mitt privata bankkkort. Och det blir ju lite extra krångligt med tanke på att momsen var avdragen. Men med lite research så tror jag att jag har förstått hur jag lätt kan fixa detta i bokföringen. Jag tänker som tabellen nedan.

Varan kostade 472 kr exkl. moms.

Det enda jag inte riktigt är med på är, om jag bokför kredit på konto 2018, innebär det då att jag tekniskt satt in mindre pengar i företaget? Eftersom detta egentligen skulle betalats med företagspengar så låter det lite märkligt. Någon som kan förklara om jag har fel, alternativt logiken till varför detta är korrekt?

Allt gott hörrni. 🙂

KONTOMOMSKOD
DEBETKREDIT
2018 - Övriga egna insättningar  472,00
4056 - Inköp varor 25% EG20 (25%)472,00 
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet48118,00 
2614 - Utgående moms omvänd skatteskyldighet 25%30 (25%) 118,0
2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då jag inte vet vilken bolagsform frågan gäller så börjar jag med att skriva att konto 2018 används av enskidla firmor och handelsbolag.
Skulle du ha ett aktiebolag så använder du konto 2893 istället.

Konteringen är helt korrekt gjord.

Att du krediterar konto 2018 eller 2893 innebär att du sätter in mer privata pengar i företaget. Företaget är med andra ord skyldig dig som ägare summan du lagt ut.

/Joachim

Joachim E
MODERATOR