Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Upperent
MEDLEM

Hjälp med bokföring av leverantörsfakturor inom EU och utanför EU

Hej, är ny i detta med bokföring och företagande så hade varit jättetacksam för lite hjälp!

 

Jag har fått två leverantörsfakturor som jag ska bokföra och känner mig lite osäker kring hur man bokför tjänster som har köpts både innanför EU samt utanför EU. Jag listar information om bägge fakturorna nedanför.

 

Faktura 1 - Inköp av tjänst inom EU - Google Workplace

Jag har köpt tjänsten Google Workplace och betalar månadsvis. I denna tjänst ingår företagsmail knutet till min domän, företagskalender och dylikt. Enligt fakturan är Google baserat i Irland, dvs. inom EU. På fakturan står det Moms 0% och det totala beloppet ligger på 83,42 SEK.

 

Faktura 2 - Inköp av tjänst utanför EU - Wix

Jag har även köpt en tjänst från Wix, vilket då är en hemsido-plattform som jag har använt för att både skapa och publicera min hemsida och betalar också detta månadsvis. Enligt fakturan är Wix baserat i Israel, dvs. utanför EU. På fakturan står det moms 25% och det totala beloppet ligger på 212,58 SEK.

 

Frågor

Det jag undrar är hur ska jag tänka här när jag bokför dessa fakturor? Jag har använt mig av personkontot när jag betalat dessa tjänster och då antar jag att det är konto 2893 som ska krediteras, men utöver detta konto, vilka andra konton ska debiteras samt krediteras? Hur gör jag med momsen? Jag antar det är olika förutsättningar vid bokföringen då ena tjänsten är inköpt inom EU och den andra tjänsten är inköpt utanför EU. 

 

En del frågor som ni ser. Jättetacksam för all hjälp!

 

 

 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

De två olika inköpen av tjänster hanteras på följande sätt i eEkonomi. När man använder de förinställda konton som finns i systemet så hjälper systemet dig så att momsen redovisas korrekt.

1. Faktura 1 - Inköp av tjänst inom EU - Google Workplace

 

2. Faktura 2 - Inköp av tjänst utanför EU - Wix

 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim