Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Selah Al
MEDLEM

Hjälp med bokföring för enskild firma.

Tjena! Jag säljer just nu på Shopify och behöver bokföra då jag startade en enskild firma nyligen efter att min försäljning kickade upp ganska rejält. Jag har inte bokfört något än men har mitt första transaktionsdatum 24 april 2024. Jag säljer på shopify samt har kostnader från leverantör, reklam, övrigt. 

Jag har just nu inte en företagskonto utan använder mitt privatkonto tills jag får en företagskonto. Jag säljer inte i Europa alls (förutom 1 enstaka kund) annars säljer jag utanför europa i t.ex USA och Storbrittanien. Jag behöver lite hjälp med vad och hur jag ska bokföra och om det går att summera alla transaktioner i en månad som 1 bokföring för intäkter och 1 för kostnaderna eftersom jag har ca 1500 försäljningar och nästan lika många kostnader. T.ex jag bokför alla intäkter för sig, leverantör kostnader för sig, reklam kostnader för sig, osv under en månad summerat.

Om jag krånglar med orden så ber jag om ursäkt men jag skulle vara tacksam om jag fick lite hjälp.

24 SVAR 24

Hej, en till fråga, när jag säljer på shopify så tar de ibland en sån här:

"As of January 1, 2025, the Shop sales channel is required to remit marketplace sales tax on U.S. orders . Shop automatically collects, remits, and files tax for these orders."

Alltså de tar en marketplace sales tax på beställningar från USA, vilket konto ska jag bokföra detta på om t.ex vi säger att de tar 20kr i detta fall.

Hej

1. Det bör bokföras per försäljningsdag och inte som en klump per månad.

För att kunna visa hur du bokför det så behöver jag veta om det är företag eller privatpersoner du säljer till?

2. Det skall bokföras som en kostnad för att de hanterar detta åt dig.

Du bokför de 20 kronorna på följande sätt

/Joachim

Glömde påpeka att
1. säljer till privat personer och 2. De "market place sales tax" dras av från min inbetalning från shopify, alltså om jag har sålt 1000 kr för en dag så dras t.ex 20 kr av den summan när jag ska få en utbetalning av shopify till mitt privatkonto. Blir det då på samma sätt?

Hej

Det hanteras på samma sätt det är en avgift för att de hanterar skatt åt dig. 

/Joachim