Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hjälp mig att rätta ett fel i bokföringen i AB

Hej!
Jag har hittat ett fel som gjordes år 2020 och som jag vill rätta upp nu när jag gör bokslutet för år 2021.

När jag gjorde bokslutet för år 2019 så har jag nu upptäckt att balansräkningen och resultaträkningen har ändrat sig från när jag gjorde årsredovisningen. 

I bokslutet i efterhand nu så var skatt på årets resultat i bokföringen 80 731 kr så årets resultat blev då 296 083,82 kr men när jag gjorde årsredovisningen så hade jag andra siffror från bokföringen då hade jag årets skatt 75 000 kr och årets resultat blev då 301 000 kr som då egentligen var fel.

År 2020 så gjorde jag omföring av förra årets resultat som man gör 1/1 varje år eftersom jag då förde över 301 482,82 så fick jag ett tillägg på 5 399 kr fast det ska ju vara 0. Dessa 5 399 kr hänger ju med år efter år så är det någon som vet hur jag kan boka bort dessa felaktiga så det blir 0 på kontot

 

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så förde du över en summa från ditt föregående års resultat konto i 2020 som inte egentligen stämde med vad som fanns på det kontot, vilket nu gör att du har 5 399 kr plus på det kontot som egentligen borde vara noll?

 

Om du gjorde omföring mellan 2098 och 2091 ( balanserad vinst/förlust ) så bör det betyda att inte heller 2091 stämmer. I sådana fall så bör du ta de 5 399 mot 2091 när du tar bort saldot från 2098, i och med att du flyttade för mycket i 2020. Dubbelkolla bara så att 2091s saldo stämmer efter detta, så att inget annat spökar. 

 

Ha det fint!

/ Josefine