Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hjälp mig förstå mina skulder

Håller på att göra bokslut för mitt andra räkenskapsår, trots att jag egentligen är väldigt okunnig. Efter detta bokslut är min tanke att likvidera detta bolag, och satsa helhjärtat på vårt andra företag istället. Det här har varit ett projekt på sidan av. 

 

Men nu vill jag förstå hur finanserna i bolaget ser ut. Ser balansräkningen rätt ut? Det jag reagerar på är kortfristiga (övriga) skulder på ~177.000:-, är det verkligen rätt? Bifogar även en kontoanalys för ett av kontona som bidragit till den höga kortfristiga skulden "avräkning lagstadgade sociala avgifter". Är det rätt att summan från året innan (47.605:-) läggs till på ingående saldo med årets summa (ca 13.000), så totalsumman blir -61.315:-. Verkar det rimligt? 

 

 

 

 Balansräkning.pngKontoanalys.png

3 SVAR 3

Hejsan. Bokslut är ju den "lätta" delen. Problemen uppstår oftare, som du har märkt, i den löpande bokföringen. Hur har du bokfört lönerna i ditt bolag. 

En normal lönekörning bokas kredit nettolön 1930, kredit 2710 med avdragen skatt och debet bruttolön 7010. Om man använder 2731 så bokas isf den framtida arbetsgivaravgiften upp vid lönetillfället med debet 7510 (31,42% på bruttolönen) och kredit  2731 med samma belopp.

Månaden efter när man rapporterar in detta till skatteverket så bokas inbetalningen till skattekontot med debet 1630 och kredit 19XX. Skatteverkets dragning av avgifter och preliminärskatt bokas debet 2710/kredit 1630 med avdragen skatt. Debet 2731/kredit 1630 med arbetsgivaravgift.

 

Det är väl där någonstans det kan gått fel. Om du till exempel bokat upp arbetsgivaravgiften vid lönetillfället och sedan bokar den mot 7510 igen när du rapporterar in till skatteverket då blir det kanonfel. Du får dels för höga kostnader för arbetsgivaravgifter och dels ackumulerar du avsättningarna till dom som en skuld på kto 2731.

Men allt det här är gissningar så det krävs ju en noggrannare koll för att veta vad som hänt. Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ser det här rätt ut? Det här är två konteringar från en löneutbetalning för 1 år sedan. Löneutbetalning.png

Nja. På löneutbetalningen så har du bokat avdragen prelskatt på konto 2710 men vid betalningen så har du använt 2510 så där bör ver A69 ändras till rätt konto.

Sedan så ser det ju inte ut som om du bokfört betalningen av arbetsgivaravgifter, vilken då bör ha dragits vid samma tillfälle som skatten från skattekontot.... Dock rätt uppbokat i lönekörningen på kto 2731.