Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Aradahl
MEDLEM

Hjälp!

Hej!

Mitt första bokslut nu den 31 och det börjar kännas jobbigt....

Jag märker att vid företagsstart AB (låsta perioder) har jag bokfört saker (drivmedel & mat) som jag tänkte jag skulle kunna dra av som jag bokförde på konto 5611&5800 främst. Nu märker jag bittert nog att det inte är så enkelt som jag trott att dra av.... skatteverket pratar om att det ses som lön eller förmån eller kostnaderstättning eller blabla.... 

Jag vill bara lösa detta på enklaste sätt så att bokföringen blir korrekt så att det inte ser konstigt ut när skatteverket ser igenom detta.

kan jag boka om allt på konto 6992? eller finns det några andra smarta korrigeringsförslag för att redovisa att jag medveten om att dessa kvitton ej kan dras av? 

tack på förhand

7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om jag förstått din fråga rätt så anser Skatteverket att dessa kostnader är privata och att om du låter företaget betala dessa så ska de redovisas som lön alternativt förmån.

Att bokföra kostnaderna på konto 6992 hjälper inte för det är fortfarande företaget som betalat dina privata kostnader. Att de blir ej skattemässigt avdragsgilla för företaget påverkar inte Skatteverkets syn på privata kostnader för dig som aktieägare.

Jag föreslår att du bokför samtliga kostnader inklusive eventuell moms på konto 2893 Skuld till närstående och om det innebär att kontot får ett debetsaldo att du sätter in dessa pengar omedelbart.

Vänliga hälsningar

RoffaK

alltså att jag debeterar 2893? 

2893 ligger på - massor så det blir nog lugnt, tack!! 

Hej

Exakt

Vänliga hälsningar

Rolf

och när jag skapar en korrig.ver.  vilken ruta ska fyllas i? 1930 eller kontot som debeterades innan till ex. 5800? 

Hej

Du klickar i rutan med ex 5800 (kostnadskontot) och eventuell moms 2641. Beloppen korrigeras sedan med konto 2893 Debet.

Vänliga hälsningar

RoffaK

toppen! du har lättat på trycket! tack!

Hej

Så bra. Vill du ha mer direkt hjälp kan du kontakta mig på casperkonig@gmail.com.

Vänliga hälsningar

RoffaK