Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

chrille
MEDLEM

Hur bokför jag Aktieutdelning

Hej.

har visma Eekonomi och Lön smart men jag har förstått efter massa gogglande att lön smart inte kan göra aktieutdelningar. så min fråga är Hur gör jag en aktie utdelning ?

Jag ska ta en utdelning på 300 000:-  men som jag förstå det av hon som gjorde mitt bokslut så ska jag skicka in en arbetsgivardeklarartion med uppgifterna på utdelningen och hur gör man de när man inte kan skapa den i visma lön smart ?

 

 En del av utdelningen blir schablon 20%, en del som inkomst av tjänst 35% ( säger min revisor så då gör vi så.)

 

så hur går jag till väga för att göra utdelningen med visma lön smart och Eekonomi ?

6 SVAR 6
Gunilla-57
UTFORSKARE

Detta kanske löser en del av dina frågor

Lönearter för ränta och utdelning

 
‎2023-05-24 16:07

Idag har vi uppdaterat Visma Lön Smart med lönearter som hjälper dig att hantera ränta och utdelning.

 

1405 - Ränta och utdelning (30% skatteavdrag)

1406 - Utdelning (20% skatteavdrag).

 

För båda lönearterna anger du beloppet manuellt.

Underlagen redovisas i ruta 492 och skatten i 496 på huvuduppgiften i arbetsgivardeklarationen.

 

Gunilla57_0-1689147125595.png

 

Ränta och utdelning och skatt på arbetsgivardeklarationen

Om du av någon anledning behöver dra 25% skatt kan du kopiera någon av de nya lönearterna och ändra skatten till 25 %.

 

//Gunilla

chrille
MEDLEM

Hej

jag har inte dem lönearterna i min Lön smart så jag kan inte göra på det viset ;(

Hej!

Kontrollera om det inte finns under inställningar/löneinställningar/lönearter, 

 

/Gunilla

Du är en klippa Gunilla. jag hade det där. men jag hade inte ändrat mig själv till komplett så då fanns det inte med i min ruta. men blir de rätt om jag gör såhär? dock så drar den bara 30% på den övre men skulle vilja höja värdet men de gick inte att få högre inne på inställningar/löneinställningar/lönearter,

Utdelning.jpg

Hej!

Det ser helt ok ut.

/Gunilla

chrille
MEDLEM

Hej

Super tack för all hjälp. Då skapas arbetsgivardeklarationen auto och den är bara att skicka in via visma direkt va ?