Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

RideAlong
MEDLEM

Hur bokför jag en inkommande gåva till ett Aktiebolag?

Hej,

 

Jag undrar hur jag bokför en inkommande gåva från en privatperson eller företag till ett aktiebolag?

Ett ekonomiskt stöd som inkommer via swish till ett AB.

 

// Tack

4 SVAR 4
Thomas51
CHAMPION

3993 Erhållna donationer och gåvor. 

Vad sker med moms m.m.?

Hej

 

Kontot som @Thomas51 gav dig är helt korrekt. Jag bollade din fråga med mina kollegor på kontoret och vi kom fram till följande: 

 

Vad gäller momsen så hanteras den lite olika beroende på förutsättningarna i detta fallet. Handlar det om ett så kallat oberoende bidrag dvs. en donation som utgör en gåva utan någon motprestation till bidragsgivaren t.ex en gåva eller donation från privatpersoner så ska ingen moms tas ut på gåvan. 

Gåvor och donationer utan någon motprestation anses inte utgöra någon omsättning av vara eller tjänst.

 

Handlar det dock om ett bidrag som är kopplat till priset t.ex priset på varan eller tjänsten är lägre på grund av att säljaren fått ett bidrag från någon annan än köparen så ska moms tas ut på hela ersättningen/bidraget som ni har fått.

 

Du hittar mer information om vilka förutsättningar som ska vara uppfyllda på Skatteverkets hemsida och jag vill verkligen rekommendera att du hör med dem så allt blir korrekt och du inte får några tråkigheter i efterhand. 

 

Trevlig helg! /Tinna

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-28

Stort tack @Tinna Gunnarsson