Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag en leverantörsfaktura i USD från valutakontot

Vlutakonto och utbetalningen jag har USD valutakonto som inbetalningar och utbelaningar från utlandet sker och min fråga är: hur bokföra jag en kostnads faktura som är betald med USD ?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har tänkt och bokfört så här:

1980  USD valutakonto   K 19,99

1930                                D  169,6          förvandling enligt valutkursen den dagen

5990                                D  169,6

1930                                K 169,6

7960                              149,61

är det rätt?  







Fd medlem
Inte tillämpbar

OM du har en leverantör som du alltid har betalning i US dollar så ska den läggas upp med den valutan. Sedan när du registrerar en leverantörsfaktura från dem så skriver du in beloppet i US dollar så omvandlar programmet själv till SEK vilket är den valutan du skriver i din kontering.

Om du nu inte har den kostnaden som en leverantör utan kanske bara ett kvitto till någon i US dollar:
1980 K 169,60
5990 D 169,60

Sedan får du när du stämmer av dina olika bankkonton göra en separat bokföringsorder på valuta diffen .

Hoppas du hängde med /Carina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, du menar att jag gör en gång  avstämning av valuta konto vid bokslutet. Ska jag  bokföra momsen som en utlandsbetalnings utanför EU moms (2614 K och 2645 D)?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag stämmer av mina olika bank konton varje månad. Om gör köpt något från utanför EU beräknas detta som import, men på summan du nämnde så går det bra som jag skrivit innan.

Dock är du skyldig vid inköp av varor att på moms deklarationen att redovisa import.

Kolla på SKV hemsida där finns bra förklaringar./Carina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack. jag gör det också! jag börjar bli säkert på det som jag gör, ibland det behövs bara bollar tankar och bli säkert på den som man gör! tack igen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lycka till! 
Kommer bli jättebra med tiden.

Ha en fin vecka/Carina