Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag en reversskuld på gåva av jordbruksfastighet

År2000 skrev jag och min far ett gåvobrev och en revers på banken via jurist som avsåg att jag erhöll 10000kr i gåva från honom ( detta gjordes innan gåvoskatten togs bort) och att jag betalade 1% årsränta på skulden till honom. Min syster fick samma summa 10000kr insatt på fondkonto för att det skulle vara rättvist. Min syster avled i Cancer 2019 och pappa flyttade in på äldreboende. 
detta gjorde att jag i år fick återstoden av reversskulden i gåva av min far,  jag har dragit av räntan varje år i deklarationen och skulden står som långfristig skuld i bokföringsprogrammet. Det jag undrar är hur jag bokför gåvan så skulden blir noll . Mycket tacksam för svar om detta 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej,

 

Såg att du inte fått svar på din fråga och började jag leta svar på hur du ska göra. Är inte riktigt med på varför det bokfördes som ett lån från början och hur den konteringen såg ut så jag fokuserade på hur du bokför gåvan från din pappa. 

 

I Redovisa rätt hittade jag följande vad gäller mottagande av gåva:

 

Bokföringsskyldig mottagare som är andra än ideella föreningar och stiftelser krediterar normalt konto 3993 Erhållna donationer och gåvor.

 

Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen. Trevlig kväll!

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tinna 

ja jag är inte säker på varför det bokfördes på långfristig skuld från början, jag hade en man som skötte min bokföring innan jag började nyttja Visma. Jag förde in de parametrar som han använt under de år han bokfört åt mig, mannen i fråga jobbade på örebro universitet med ekonomi som ämne så jag fråga satte aldrig detta, skulden har ju skrivits ned varje år med 10000kr på reversen men samma nedskrivning har aldrig skett i bokföringsprogrammet, har nog aldrig tänkt på varför förens nu när jag fått återstoden från min far, jag har ju varje år Gjort avdrag för räntan på 1% av resterande skuld efter avskrivning av de 10000kr jag fick varje år 

Hej Arnevi,

 

I och med att vi båda är lite fundersamma på hur du ska hantera detta vill jag nog be dig vända dig till en redovisningskonsult för bästa hjälp. Jag vill verkligen att det ska bli så bra som möjligt för dig och samtidigt korrekt redovisat.  Om du inte har en egen redovisningskonsult så kan du hitta en på vår hemsida vida sidan HItta redovisningskonsult

 

Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet!

/Tinna