Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klossoteket
UTFORSKARE

Hur bokför jag ett köp när en del av köpet är betalt med ett presentkort? Slutsumma kontra ursprung.

Hej!

Jag har nyligen gjort ett inköp av varor där slutsumman inte är densamma som den ursprungliga summan - då jag betalade en del med ett presentkort. Se bild nedan:

Skärmbild 2024-11-29 094316.png

Frågan är då hur jag bokför detta? För om jag skulle lägga in de ursprungliga värdena - exklusive moms på bokföringskonto 4000 och momsen på 2641 - så matchar inte totalsumman med det jag faktiskt betalade, då jag använde ett presentkort som gjort köpet billigare. Finns det ett bokföringskonto för just sådana här tillfällen med presentkort (eller liknande), eller ska jag räkna om det på den nya totalsumman även om det står specificerad moms på kvittot? Vad jag har lärt mig tidigare så ska man bokföra momsen på det sättet som det står på kvittot, men då behöver jag ha ytterligare ett bokföringskonto med ett värde på 200 kr i kalkylen för att det ska bli 0.

Hoppas att du/ni är med på vad jag menar.

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket
2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

presentkortet du använde var det något du fått privat eller har företaget fått detta?

/Joachim

Hej!

Jag fick det privat - kan man säga - då det inte finns "företagskonton" där jag köpte/köper mina varor (i det här fallet), men moms finns alltid med som man kan dra av när man får sitt kvitto.

Skärmbild 2024-11-29 113616.png

Det är ett presentkort med ett värde på 200 kr som jag fick gratis som kompensation för fraktskadade varor som jag nu använde.
Presentkortet är alltså något jag fick som kompensation vid ett varuinköp till mitt företag - och som jag nu använde vid det senaste varuinköpet från samma företag - till mitt företag.

Klossoteket är en enskild firma, så det är ju jag själv - om det spelar någon roll i det här fallet.

Mvh,
Rickard
Klossoteket