Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag fakturabelåning

Hej
Vi använder IKANO för en fakturabelåningstjänst. Principen är att vi får 80% av fakturans värde direkt, resterande 20% när kunden betalt till IKANO.
Det blir ju rätt mycket papper, avgifter osv som skall konteras.
Något tips på hur lättast detta konteras, för att balansen skall stämma både mot kassa samt kundfodring osv?

25 SVAR 25

Hej!

Ja, så kan du göra. Smidigast fortsättningsvis är att du bokför avgiften enligt mitt exempel ovan, samtidigt som du matchar inbetalningen. Men har du missat detta så kan du lösa problemet med en fiktiv insättning på det sättet.

Hej!
I normala fall bokar jag ju bort kundfakturorna via inbetalningar, hur ska jag göra nu?? Det räcker väl inte att bara göra manuell verifikation? Hur får jag bort kundfakturorna ur reskontran???
Ing-Mari1
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Belåning kundfakturor.

Skulle behöva en detaljerad beskrivning hur jag bokför detta korrekt. Helt plötsligt har jag ingen koll känns det som. Jag fakturerar, sen betalas en viss procent inom några dagar. Sen kommer resterande belopp när kunden betalt fakturan. Hoppas att nån vänlig själ har ett svar.
caitlin
MEDLEM

Har sökt och läst här men hittar inte riktigt de svar som jag sökte efter så jag testar och fråga här och hoppas någon kan hjälpa mig !

Detta är nytt för mig, jag har sålt fakturan till Invoice inkasso som en kund troligen inte kommer att kunna betalar. Hur som helst så har Invoice inkasso skickat mig en faktura som jag ska betalar till de (invoice inkasso) med 125 kr  med momssats 0.00%. Benämning som står på fakturan (Negativt klientkonto som faktureras enligt avräkning )

Hur kontera jag ?

/NieMec
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra fakturaförsäljning (Resurs Bank), kreditering av den och avdrag i nästa f....

Jag sitter och ska bokföra (fakturametoden) en faktura som jag sålt till Resurs Bank. Fakturan var senare krediterad pga av tvist med slutkunden. Denna faktura gjorde Resurs Bank senare avdrag för i en senare utbetalning för en såld faktura. Kan nån hjälpa mig vilka steg jag ska ta för att bokföra detta?

Ursprungsfakturan är på 3750 kr inkl moms (25%). Ska denna bokföras först som vanligt, som om den skulle skickats direkt till kund?



Avräkningen jag fått från Resurs Bank för denna faktura:

Summa fodringar godkända (1st): 3 750,00

Avgår
Kreditavgift/del credere:                 84,37
Faktura avgift:                                45,00

Summa avgifter exkl. moms       129,37
Moms 25%                                     32,34
Summa avgifter inkl. moms        161,71
Överfört till avräkningskonto          3 588,29



Utbetalningsspecifikationen:

Ingående saldo                   Momsbelopp              Avräkningskonto
Fakturabunt xxxxxx              32,34                           3588,29



Senare skickade jag en kreditfaktura till Resursbank för hela beloppet 3750 kr. Ska denna bokföras som en vanlig kreditfaktura också? Som om den hade skickats till slutkunden?

I en ny fakturaförsäljning till Resurs Bank såldes en faktura för 31250 inkl moms (25%).

Avräkningen såg ut så här:



Summa fordringar godkända (1st)   31 250,00

Avgår
Kreditavgift/del credere:                 703,12
Faktura avgift:                                45,00

Summa avgifter exkl. moms        748,12
Moms 25%                                     187,03
Summa avgifter inkl. moms        935,12
Överfört till avräkningskonto          30 314,85


Utbetalningsspecifikationen:

Ingående saldo                        Momsbelopp              Avräkningskonto
Återkrav: Kreditfaktura                                                   -3750,00
Kreditnota / "Slutkunden"          11,25                            -56,25
Fakturabunt xxxxxx                   187,03                          30 314,85
                                  Totalt        198,28                          26 508,60

Utbetalning                                                                   -26 508,60


Är det någon vänlig själ som har erfarenhet av detta och som skulle kunna förklara hur allt detta skall bokföras och vad som skall användas som bokföringsunderlag till vad?

Ytterst tacksam för hjälp.