Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristina B
MEDLEM

Hur bokför jag förenklad VMB (negativ period 1, positiv period 2)

Hej,

vi handlar med begagnade varor som köps och säljs med förenklad metod, vinstmarginalbeskattning.

Vi momsredovisar var tredje månad och nu är det dags att titta på andra kvartalets siffror. 

 

Kvartal 1:

Inköp VMB 6000 (konto 4020)

Försäljning VMB 4000 (konto 3020)

Omföringskonto negativ VMB 2000 (konto 4028)

 

Men så kommer jag till kvartal 2:

Inköp VMB 7000

Försäljning VMB 7500

Och sedan?!

 

Måste jag föra tillbaks de 2000 från konto 4028 till 4020 eller kan jag bara minska med de 500 som jag har ett överskott på och låta 1500 stå kvar till nästa period?

 

Tacksam för input!

 

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Kristina!

Det här med vinstmarginalbeskattning kan vara lite klurigt, såhär säger Skatteverket:

 

"Vid förenklad VMB får kvittning ske mellan förlust vid försäljning av vissa varor och vinst vid försäljning av andra varor. Om värdet av en viss redovisningsperiods inköp över­stiger värdet av försäljningar för samma period får det underskott som uppkommer läggas till inköpen under en efterföljande period."

 

Under Rättslig vägledning Begagnade varor m.m på SKV hittar jag också följande information:

"Det negativa beloppet får föras över till efterföljande period och kommer därmed att påverka hur stor den förenklade vinstmarginalen blir i den perioden. 

Beloppet får däremot inte avräknas mot vinstmarginal som ska redovisas enligt normal vinstmarginalbeskattning eller mot mervärdesskatt som redovisas enligt ML:s allmänna regler."

 

Jag rekommenderar att du ändå dubbelkollar hur du ska hantera detta med Skatteverket, då det är viktigt att det blir rätt i din bokföring.

 

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Tack, jag har skickat in frågan till SKV för förtydligande om det endast gäller nästa period eller om man kan få dras med det så länge det behövs och man ligger kvar på minus.

Kristina B
MEDLEM

Har fått svar från SKV: Ja, du får lägga till de 2000 kr som inköp i nästa period. Uppstår ett nytt underskott får du ta med det till kommande period.

 

Så i mitt fall har jag bokfört över de 500 som inköp VMB och låter 1500 stå kvar på omföringskontot för negativ VMB till nästa gång det är dags att redovisa moms.