Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klossoteket
UTFORSKARE

Hur bokför jag försäljning av VMB-varor till någon utanför Sverige - men inom EU?

Hej!

Ja, som rubriken lyder så behöver jag hjälp med att bokföra en försäljning av VMB-varor till en person i ett annat EU-land. Tjeckien för att vara exakt.

Jag använder kontantmetoden, och varorna som jag sålde för 600,00 kr har jag köpt in för 70,00 kr. Frakten blev 142,00 kr, varav 28,40 kr i moms som då blev en "fakturerad frakt".

Bokför jag det på exakt samma sätt som om jag skulle ha sålt det till någon i Sverige? Med 1465, 3030, 2616, 4211, 3211 samt 3520 och 2611, eller måste konteringen se ut på ett annat sätt?

Sen tänkte jag på. Har jag en skyldighet att ta reda på om kunden är momsregistrerad eller ej? Spelar det någon roll på hur jag bokför försäljning av VMB-varor? Eller behöver jag själv ta reda på det bara om jag säljer något med ett momspåslag? Eller kanske inte alls?

Jag skulle gärna vilja ha konteringsexempel för alla olika varianter av försäljning av varor till någon (privat eller ej) utanför Sverige - men inom EU. Både för VMB-varor och dom som ska säljas med momspåslag.

Som du/ni märker har jag en del frågetecken som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att bena ut så att jag känner att jag har full koll.

Kommer nog att sälja mer och mer till kunder inom EU, så det kan vara bra om jag har koll på alla varianter.

Jag välkomnar följdfrågor om det skulle finnas frågetecken.

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket
7 SVAR 7
Klossoteket
UTFORSKARE

Hej igen!

Behöver fortfarande hjälp med detta.

Skulle vara oerhört tacksam om någon kunde visa på hur jag kan fixa till konteringar för dessa olika situationer.

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket
Klossoteket
UTFORSKARE

Finns det ingen här som vet hur jag ska bokföra detta?

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket
Klossoteket
UTFORSKARE

Behöver fortfarande hjälp med detta. Ingen som vet hur det blir med VMB-varor som säljs utomlands - men inom EU?

Tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket
Klossoteket
UTFORSKARE

Ingen som har erfarenhet av detta?

Bokför jag det på samma sätt som om jag skulle ha sålt VMB-varor till någon i Sverige?

Tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Om det säljs till privatpersoner så skall det hanteras på exakt samma sätt. Skillnaden kan eventuellt uppstå om det säljs till momsregistrerade företag. Skulle rekommendera att du börjar med att vända dig till skatteverket för svar på hur eventuell moms skall hanteras då försäljningen sker till utlandet.

/Joachim

Klossoteket
UTFORSKARE

Hej!

Tack för svaret - uppskattas! ☺️

Jag kontaktade Skatteverket i förra veckan, och till slut fick jag tag i en person som visste hur man skulle göra. VMB-varor som säljs inom EU till just privatpersoner bokförs på samma sätt som om det skulle vara en försäljning inom Sverige. VMB har samma regler i hela EU 😊

Som du säger så är det lite annorlunda om ett företag skulle vilja köpa något, men då är det upp till företaget att isf kontakta mig så att dom kan uppge sitt Moms/VAT-nummer, så att jag kan sälja varan/varorna på ett annat sätt.

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Toppen att du fått det utrett och tack för att du återkopplade.

Jag ber om ursäkt för det sena svaret som beror på att alla som arbetar med forumet har haft semester.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim