Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag import från kina och med vilka konton?

Hur bokför jag följande?

Hur mer jag läser desto fler alternativ verkar dyka upp??

1. köp sker av leverantör från Kina, ex, totalt belopp 10000 usd, 20% (2000 usd, konto ????) i förskott och restrerande 80% (8000 usd, konto ????) när varorna har skeppats, vet ej vid detta tillfälle igentligen vad Containern innehåller om man inte har anlitat en kontrollant som kollat lasten innan skeppning.

2. Faktura från speditör kommer, tull, (1000 kr konto ????) Betalningsförmedlingsavg (30 kr konto ????) Moms på 30 kr konto 2641)

3. Faktura från speditör på frakt kostnad (18000 kr Konto ????) Moms (1000 kr konto 2641)

4. Faktura från speditör på redovisningsunderlag för import moms, (125 kr konto ????)

Ett riktigt o  korekt svar hade varit väldigt uppskattat

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Först hoppas jag att du får det du betalat för och beställt av Kina. De är ju inte direkt seriösa när de får förskottsbetalt.

Import:

(K)  -  2440: 10000:-  (om du registrerar det som faktura. Notera att levskulden är i $ på leverantören)
(D)  -  4000: 10000:-

Tullfaktura:

(D)  -  4545:   1000:-  ((Beskattningsunderlaget) på konto 4545 ska momskoden vara 50 (25%))
(K)  -  4549:   1000:-  (Ingen momskod på konto 4549)
(K)  -  2615:     250:-  (momskod 60 (25%))
(D)  -  2645:     250:-  (momskod 48) 

Tull- och speditionskostnader = konto 5720 i debet för kostnaden.

Jag skulle ta betalningsförmedlingsavgiften som en bankkostnad på 6570.

Kostnad från speditören på redovisningsunderlaget skulle jag lägga in som speditionskostnad i och med att det är hans kostnad det också inte bara frakten.

Lycka till!

//LW

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Hoppas du kan svara på detta. Ifall man lägger in Leverantörsfakturan via visma (dhl fakturan)  läggs konto 2440 upp. Sedan behöver jag väll bara lägga till 4545,2615,2645, avseende fakturan? 
Fd medlem
Inte tillämpbar



Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Sebastian G,

Jag rekommenderar att du läser i artikeln Så bokför du importen med två olika metoder 
Långt ner i artikeln finns en hänvisning till en forumtråd som jag tror du kommer uppskatta! 

Ha en härlig dag!
/Kristina