Hej!
Jag säljer guldsmycken till privatpersoner i min verksamhet. Så långt har jag koll på momshanteringen, då den i de fallen är samma som för andra produkter.
Men... nu har jag börjat köpa in skrotguld från mina kunder, då en större andel har börjat efterfråga att få delbetala sina smycken på det sättet.
Hur ska det bokföras, med tanke på omvänd redovisningsskyldighet för guld som inte är varken investeringsguld eller produkter...? Jag köper ju först in guldet från en privatperson, lägger det i lager minst en månad (enl. lagen om handel med begagnade varor), för att sedan sälja det vidare till ett företag. I vilka transaktioner ska jag bokföra momsen på vilket sätt? Hur hanterar jag lagret? Samma som övrigt lager?
Mvh. Daniel
Hej!
Jag har liknande frågeställning.
Mina transaktioner är följande:
Privatperson lämnar skrotguld i butiken.
Skrotguldet ligger på lager minst 1 månad.
Butiken skickar skrotguld till leverantör som separerar ut metallerna.
Butiken köper smycken av samma leverantör och leverantören använder butikens metallsaldo som delbetalning av fakturan för smycken.
Hur ser konteringen ut för dessa transaktioner?
Ska skrotguld vid första steget bokföras som tillgång eller varukostnad (omv moms)?
Som jag förstått det så sker det en försäljning omv moms när leverantören använder butikens saldo som betalning (via tex en självfaktura). Stämmer detta?
mvh Johanna
Hej
Inköp av guld från privarpersoner som sedan skall säljas vidare skall hanteras enligt reglerna för Vinstmarginalbeskattning och hur det hanteras i bokföringen beor på om det skall hanteras som Normal eller förenklad vinstmarginalbeskattning. Så för att kunna svara på detta behöver du först kontrollera detta med skatteverket.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.