Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag mina fonder?

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-02-28.

22 SVAR 22
Tradgard
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette fondförsäljning direktpenson.

Hej,
Jag driver ett eget AB sedan flera år och började bokföra i Visma Eget AB, där jag för några år sedan började sätta av till en direktpension för mig som ägare til AB't. De avsatta medlen placerade jag i fonder hos banken där jag har AB ́s bankkonton. Nu har jag bestämt mig för att flytta de medel jag har avsatta till en kapitalförsäkring i en annan bank och har alltså sålt fondandelarna samt flyttat det totala värdet efter försäljningen till kapitalförsäkringen. Undrar nu vad jag behöver göra i bokföringen för att det ska bli rätt. Dels när jag flyttar pengarna till kapitalförsäkringen och dels hur jag ska hantera vinsten från fondförsäljningen.

De avsättningar jag gjort till direktpensionen kommer från Visma Eget AB och jag har bara fortsatt att använda de kontona:

1941 - Girokonto, kredit
1380 - Andra långfristiga fordringar, debet
2230 - Övriga avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser, kredit
7401 - Pensionskostnader, inte avdragsgilla, debet
Alexeander
MEDLEM

Hur bokför jag köp av fonder? Jag har fört över pengar från mitt vanliga bankkonto till mitt fondkonto och sedan därifrån köpt 5 olika fonder. Hur bokför jag detta?