Hej,
För några månader sedan beställde vi hem förbrukningsmaterial från Kina och betalade med kort när ordern lades via Alibaba.com. Det var i US$.
1. Dels undrar jag hur jag bokför den transaktionen, med tanke på att jag har lagt in den som en kassahändelse i både kr och $. I detta stadiet är det ingen moms väl?
2. Sedan har jag precis fått en faktura från FedEx som skötte tulldeklarationen och den ser ut som följande:
importtull: 192
Admin. kostnad: 120
Moms på 25%: 30
Sedan fick jag även en beräknad moms beräknad där det momsgrunadade beloppet är 7671,77 kr, där momsen enligt dem blev 1917 kr. Ska den inte vara 1534,35? Det står på den fakturan att beräkningen att momsen bara är vägledande.
Det ska även tilläggas att det som dragits på vårt konto vid köpet inte var 7671.77, utan 6800 kr. Har det något med växelkursen att göra? Eller är beskattningsgrund något annat än inköpssumman? Ska vi bokföra ändring i växelkursen även om vi betalade direkt, är inte det bara om det skiljer sig mellan fakturan och då man betalar? Då var iaf växelkursen 9,32 och den som tullen räknade på var 8,99.
Hur bokför jag tull och moms på köpet?
Vi använder kontantmetoden och är nybörjare på bokföring, ifall frågorna verkar lite dumma.
Mvh,
Daniella
fakturan från fraktbolaget (tot 654.-) bokför du som en vanlig leverantörsfaktura med ingående moms 30.- (den momsen är för deras svenska kostnader)
sedan får du använda "lappens" värden till att boka upp importmomsen.
7971,77 är det inköpsbeloppet och momsen på det är ju 25% så den är rätt (1917.-), beloppet på importen skall innehålla kostnaden för frakt till Sverige
Notera också att ändra momskoden på verifikationen på inköpet (5400) till momskod 22
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.