Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför man en ansökan om ett varumärke?

Hej!

 

Vi är ett AB och undrar hur man bokför en ansökan om ett varumärke hos European Union Intellectual Property Office (EUIPO)? Mot vilket konto?

 

Tack på förhand! 

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

 

Jag såg i ett annat forum att avgiften ska tas upp som en kostnad:

https://www.foretagande.se/forum/bokforing-skatter-och-foretagsformer/45818-hur-bokfor-man-avgiften-...

 

Jag antar att man kan bokföra så här?

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto Kredit 11000kr

6900 - Övriga externa kostnader (gruppkonto) Debet 11000kr

 

Tack på förhand!

Hej, 

I och med att tråden du har hittat från företagande.se är lite äldre så har jag kollat över detta en extra gång. Jag läste vår artikel Immateriell tillgång - Vad är en immateriell tillgång? och fick fram mer information. Vi skriver bland annat "Inom ekonomi avser immateriella rättigheter som avser förmögenhetsrättsliga tillgångar som inte är fysiska föremål som t.ex. licensrättigheter, goodwill och patent." därför bör du bokföra detta som en immateriell tillgång. Detta tillhör kontogrupp 10 och jag hittade inlägget Bokföra immateriella anläggningstillgångar som bekräftar vårt inlägg ovan och dessutom har lite bokföringsexempel du kan kika på. 

Ha en fin dag! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

 

Tack! Det finns konto 1050 som heter Varumärken. Då bokför jag så här: 

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto Kredit 11000kr

1050 - Varumärken Debet 11000kr

 

Varumärken är giltig 10 år. Är avskrivningstiden 10 år? Eller 5 år? 

 

Tack på förhand.

Hej! 

Jag var inne på Redovisa Rätts inlägg om Varumärken och fick fram mer information, tänkte på att det kanske är själva ansöknings-avgiften du funderade på så vill dela med mig utav detta också. Dem skriver följande: 
"Ansöknings- och årsavgiften till PRV samt övriga kostnader för t.ex. ritningar, avbildningar, foto, video eller tryckning i direkt anslutning till ansökan debiteras konto 6930 Kostnader för varumärken m.m.

Utgifter avseende förvärvade varumärken, dvs. köp av varumärke eller köp av licensrätt till varumärke, debiteras konto 1050 Varumärken om utgiften ska balanseras. Egenupparbetade varumärken får aldrig tas upp som tillgångar i balansräkningen."

När det gäller avskrivning så är jag faktiskt lite osäker, jag vågar inte ge mig in på det och hittar ingen bra information om just avskrivningar och varumärken. Finns det någon annan bra användare i forumet som har koll på den biten så får ni gärna flika in. 🙂 

Ha en bra måndag! 
/My 

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-10-12