Hej!
OBS att jag är ny på bokföring så jag reserverar mig för ev. dumma/självklara frågor.
Jag har sökt genom forumet efter svar på dessa frågor men lyckas inte hitta något som känns direkt applicerbart för mina förutsättningar som trots allt är väldigt vanliga i industrikonsultbranschen bland småföretagare.
Bakgrund:
Jag har ett AB som enbart säljer konsulttimmar via en konsultmäklare som administrerar ramavtal mot en större slutkund jag utför arbetet åt, så i princip är min enda affärsmässiga kund konsultmäklaren.
De skickar en självfaktura till mig varje månad någon vecka innan de betalar in ersättningen ca 30 dagar efter utfört arbete på mitt företagskonto 1930.
Deras självfakturor har en nummerserie som är löpande/ökande men inte individuell för mina fakturor, det kan hoppa några tusen nummer upp mellan fakturanumren.
Mäklaren tar ett arvode på ca 5% av min timtaxa mot slutkunden men det är redan avdraget i inbetalningen jag får från konsultmäklaren så i princip har jag bara en 5% lägre timtaxa än jag skulle haft om jag kunde gå direkt mot slutkunden, förutsätter att det inte går att ta upp som en "kostnad" eller liknande.
Mina förutsättningar är:
- Bokför enligt kontantmetoden
- Redovisar moms per kvartal
- Får betalt av min kund inklusive moms som jag sedan betalar tillbaka till Skatteverket samtidigt som jag momsredovisar manuellt på deras hemsida (har väldigt få transaktioner per månad och inte kommit så långt att jag redovisar via fil från Visma).
Mina frågor:
1. Hur ser konteringen ut av självfakturan enligt kontantmetoden om jag t.ex. får 10 000kr insatt på mitt FTG-konto inkl. 25% moms?
Min tolkning av kontantmetoden är att jag enbart bokför intäkter när jag får pengarna och inte när jag får fakturaaviseringen:
1930 Debet 10 000kr
3041 Kredit 8 000kr
2611 Kredit 2 000kr
Stämmer detta?
2. Är lite snurrig efter allt googlande i diverse forum, hos BFN och Skatteverket efter konkreta svar ang. hur jag måste registrera / numrera mina inkommande självfakturor från konsultmäklaren.
Vi har ett "self billing"-avtal där det ingår i deras 5% "arvode" att tillhandahålla självfakturor som jag tar emot digitalt (pdf).
De innehåller allt en faktura ska innehålla, jag är ansvarig för att kolla så allt stämmer och begära ny faktura om något är fel. Är allt ok säger jag inget och därmed är fakturan godkänd.
Pga kontantmetoden ser jag dessa fakturor som det enda verifikat/originalunderlag jag behöver till min bokföring av de intäkterna, vilka jag borde kunna stämpla med verifikatnumret för bokföringsposten som Visma skapar i min egen, enda nummerserie jag har hittills (A1, A2 etc.), precis som jag gör med leverantörsfakturor som jag betalar?
- Stämmer detta eller MÅSTE jag ska skapa en ny faktura i Visma med samma nummer som kundens självfaktura enbart för att deras fakturanummer inte stämmer med min egen verifikatserie som går från A1 och uppåt?
- Isåfall, hur lägger jag till en sån serie med hopp i nummerföljden om det ens är möjligt/tillåtet?
- eller MÅSTE kundens fakturanummerserie vara obruten och unik för mig och överensstämma med de verifikat jag kopplar till bokföringsposterna?
Jag har ett helt gäng fakturor att strukturera upp och tvivlar på att kunden kommer kunna ändra numren på dem i sitt system i efterhand.
Deras självfakturor kan heta t.ex. 712345 för september och 723456 för oktober.
Jag har säkert missat någon regel kring fakturanumreringen eftersom jag aldrig själv har behövt skapa några egna fakturor pga självfaktureringen, vilken inte går att välja bort och jag i princip "betalar" för att få utförd av kunden.
Det verkar förekomma en hel del frågetecken kring vad som faktiskt gäller för bokföring av den här typen av inkommande självfakturering av momsbelastade tjänster trots att det är vanligt i tjänstekonsultbranschen.
Jag har försökt hitta konkreta svar hos BFN och Skatteverket men nästan all info man hittar handlar om fakturametoden för byggtjänster/varor och skrotupphandling där kunden själv får betala in momsen och knappt något nämns om fakturanumrering när någon annan än man själv skapat fakturan.
Hoppas jag inte snurrat till frågorna alltför mycket och att någon av experterna eller de mer seniora företagarna här känner igen situationen och kanske har några bra tips!
Tack på förhand!
Mvh,
Björn
Löst! Gå till lösning.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.