Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

imadprins
MEDLEM

Hur bokför man flera omändrade beslut i skattekontot?

Hej,

Under året 2023 har det sett ut såhär i mitt skattekonto (se bild nedan). Jag har fått ändrade beslut för arbetsgivardeklarationen. Eftersom alla skiljer sig i datum kan jag inte kombinera dessa till en händelse och matcha dem med arbetsgivardeklarationen för april. Hur ska jag bokföra detta då?

bild bokföring.png

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det kommer inte gå att slå ihop och hantera det som en händelse. De två sista störrebeloppen kan du matcha mot arbetsgivardeklarationen. 

De två första lägre beloppen får du bokföra mot rätt konto direkt istället.

Arbetsgivaravgiften på - 67 kr bokför du mot konto 2731
Personskattan på -216 kr bokför du mot konto 2710

Klicka på matcha och välj övriga uttag och egen kontering. Sedan kan du ange rätt konto i själva konteringen nedanför.

/Joachim

imadprins
MEDLEM

Tack för ditt svar!

Vad gör man med skattebeslut som avser föregående eller ett annat räkenskapsår? Exempelvis "beslut avdragen skatt 2022

Hej

Det bokförs i det året som beloppen dragits eller satts in. Så har Skatten för 2022 t ex dragits i 2024 så bokförs detta i 2024.

/Joachim

Hej

Eftersom jag inte kan matcha 2022 med en deklaration. Hur bokför jag det då? Gäller samma princip som ovan?

Hej

Precis du hanterar det på samma sätt som med de två mindre beloppen från den tidigare frågan.

/Joachim

imadprins
MEDLEM

Tack för hjälpen 🙂

imadprins
MEDLEM

Måste man matcha moms och arbetsgivardeklarationerna med summorna i skattekontot, eller går det bra att manuellt bokföra mot respektive konton?

Rekommenderar att du gör matchningen mot respektive deklaration (Moms och arbetsgivardeklaration) Det finns riks för att det annars blir dubbelbokfört.

/Joachim