Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emil_S
MEDLEM

Hur bokför man på skattekontot?

Håller på att rensa upp lite i min bokföring just nu och förstår mig inte riktigt på det här med bokföringen av skattekontot. Jag har Aktiv koppling till både bankkonto och Skattekonto så allt som händer på båda kommer direkt in i Eekonomi. 

När jag skickar betalningen från mitt bankkonto till skattekonoto Bokför jag detta med Kredit 1930 och Debet 1630. 
Sen när pengarna är inne på skattekontot dyker de upp under "Skattekonto" i Kassa- och bankhändelser och skall då matchas med något där. Vad skall jag matcha dessa med?

När skatteverket väl drar pengarna från skattekontot matchar jag upp den dragningen mot momsredovisningen/AGI-Deklarationen beroende på vad betalningen motsvarar, men vad gör jag med denna "plus summan" jag har på skattekontot? om jag trycker matcha kommer den upp som egen kontering med 1630 på Debet, men skulle jag bokföra så blir det väl dubbel plus på 1630 kontot?

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Inbetalningen från företagskontot till skattekontot skall du matcha mot motsvarande post som finns på skattekontot.

Detta gör du genom att trycka på knappen matcha och sedan välja överföringar mellan egna bankkonton. Välj skattekontot och rätt händelse på skattekontot. Bifogar en Gif/Fim som visar hela processen.

Har du redan bokfört händelsen från företagskontot mot konto 1630 så kan du ta bort händelsen från skattekontot genom att trycka på papperskorgen du hittar ute till höger.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack så mycket, nu är man äntligen på banan igen efter lite städning i bokföringen