Hej!
Jag använder visma e-ekonomi och hittar inte hur jag skall bokföra en delretur på inköp på IKEA.
Jag handlade på IKEA i november 2020 vid 1 tillfälle för (ex) 10 000:- och betalade med mitt företagskort (utan kredit). Alltså belastades kontot direkt.
Jag kommer hem och märker att jag delvis plockat fel varor på IKEA och åker tillbaka till IKEA veckan efter inköpet och lämnar tillbaka varor till ett värde av (ex) 3 000:- som sätts in på samma kort som jag tidigare betalade med.
Hur bokför jag returen?
Löst! Gå till lösning.
Om du bokförde inköpet som förbrukningsinventarier 5410 gör du samma sak fast tvärtom vid returen, dvs krediterar det kontot (och ingående moms).
Dvs
D1930 om det är det du använder för företagskontot
K5410
K2641
Hej!
Tack för svar. Är dock ändå lite osäker. Skall jag göra en helt ny transaktion eller använda den tidigare som jag gjorde när jag köpte in sakerna och delkreditera den posten?
Ge mej gärna en steg för steg förklaring a la "for dummies".
Tack!
/Joachim
Returen är en ny affärshändelse så det blir en ny verifikation. Återbetalningen sker förmodligen dessutom en annan dag så det i sig gör att du inte ska lägga ihop den med köpet.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.