Hej!
En coworking-plats jag gick till kostade 399 kr för en dag och då ingick lunch. Momsen på kvittot är 12%, dvs "restaurangmoms". Man har som jag förstår det alltså vänt lite på konceptet och är officiellt en restaurang men med utrymmen för att kunna arbeta i, även om man marknadsför sig som en coworking-plats.
Hur ska jag bokföra detta egentligen? Är det på sedvanliga kontot 5011 - Kontorslokaler som jag har använt tidigare när jag gått till andra coworking-platser men där de lagt på 25% moms som jag ska använda? Eller behöver jag bokföra det på något annat sätt?
Hur blir det med förmånsbeskattningen av lunchen i detta fall? Är det fortfarande bara 120 kr jag behöver förmånsbeskattas för eller är det hela beloppet 399 kr?
Tacksam för vägledning!
Hej
Du kan lägga kostnaden på 5011 - Kontorslokaler eftersom det var huvudsyftet med att gå dit att ha en plats att arbeta.
Gällande försmånsbeskattningen så bör du nog kolla upp detta med skatteverket. Om det sker någon enstaka gång är det säkert inget att ta upp men sker det regelbundet så skall alla måltider förmånsbeskattas enligt fastställda schablonbelopp.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/kostforman.4.7459477810df5bccdd...
/Joachim
Tack för svar!
Jag har inget emot att förmånsbeskattas även om det bara sker någon enstaka gång, så jag kommer att förmånsbeskatta det.
Så ser dessa två verifikationer korrekta ut i mitt fall om jag betalade med kort?
Konto | Debet | Kredit |
2641 - Debiterad ingående moms | 42,75 kr (12% moms) | |
5011 - Hyra för kontorslokaler | 356,25 kr | |
2090 - Övriga kortfristiga skulder | 399 kr |
Och sedan när det är dags för lön lägger jag till dessa två konton för förmånsbeskattningen i mitt verifikat för lönen:
Konto | Debet | Kredit |
7390 Övriga kostnadsersättningar och förmåner | 125 kr | |
7399 Motkontering förmån | 125 kr |
Är det allt, förutom att även se till att AGI:n innehåller informationen för nämnda förmån?
Hej
Det ser korrekt ut så när som en sak. Det skall vara med arbetsgivaravgifter på förmånsbeskattningen också.
Så du behöver Lägga till konto 7512 och 2731 i konteringen av förmånen. 31,42 % av de 125 kronorna.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.