Hej,
Eftersom jag hade negativt saldo på skattekontot överlämnades min skuld på 12 870 kr till KFM.
Jag fick sedan en faktura på 13 477 kr från KFM som jag betalade. Efter betalningen såg mitt skattekonto ut såhär:
Skatteverket | Kronofogden | ||
Överlämnat till KFM | 12 870 | -12 870 | |
Inbetalt till KFM | 12 880 | ||
Kostnadsränta | -86 | -10 |
Såhär tänkte jag bokföra det:
Konto | Debet | Kredit |
1930 - Företagskonto | 13 477 | |
1630 - Avräkning för skatte... | 12 870 | |
8423 - Räntekostnader för... | 10 | |
6062 - Inkasso och KFM-avgifter | 607 |
Men ganska säker på att t.ex. 1630 är fel då det inte är jag själv som gör inbetalningen 12 870 kr till skattekontot.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det stämmer att saldot på 1630 kommer bli fel då pengarna aldrig funnits på skattekontot. Det du skall använda i debet istället för 1630 är kontot för den eller de skatter som du skulle betala in pengar för. Dvs 2510, 2710, 2731 eller 2650 för att ta några exempel.
/Joachim
Tack Jocke
Hejsan!
Jag har en fråga relaterat till detta. Jag har också fått en skatteskuld som lämnades till Kronofogden. Bokföringen från mitt företagskonto (1930) gjordes enligt ovan tips.
Det jag undrar nu är hur jag gör med mina kontohändelser på skattekontot? Jag har fått in två debet poster där nu vilket jag tycker är lite konstigt men det kanske är rätt? Jag har ju dock bara betalat in en gång så ska jag ta bort en av dessa?. Det är en debet post på när skulden flyttades till kronofogden och en när jag betalade in till Kronofogden. Frågan är nu vad ska jag matcha dess händelser mot för att det ska bli rätt? Just nu stämmer ju inte kontosaldot på 1630 (Mitt skattekonto) med saldot på mitt riktiga skattekonto.
/Vänligen
Victor
Hej
Det låter märkligt att du fått två debetposter på skattekontot.
Har du möjlighet att bifoga själva kontoutdraget från skatteverket för perioden då detta skett så jag får ta en titt på hur det ser ut.
/Joachim
Tack för snabbt svar.
Här kommer bilder.
Så här ser det ut hos Skatteverket:
och såhär ser det ut i Visma:
Det är också konstigt att inbetalningen till Kronofogden är 4kr fel. Har dubbelkollat fakturan och den ser ut så här
Totalt att betala: 12805:-
Kapitalskuld: 12192:-
Ränta: 13:-
Grundavgift: 600:-
Men det kanske är räntan som är justerad.
Hej
På kontourdraget 2025-03-01 på 12 196 krså har det både sats in och tagit ut så Du skall boköra det på detta sätt
1. Insättningen 2025-03-07 skall du matcha från företagskontot mot insättningen som skett på skattekontot.
Har du redan bokfört den händelsen från företagskontot så skall den posten tas bort från skattekontot.
2. Den andra posten bokför du sedan på detta sätt från skattekontot så påverkar den inget och visar att det både sats in och dragits samma summa.
En följdfråga till detta. Själva insättningen du gjort om den redan är bokförd hur bokfördes den då i så fall?
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.