Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lars Olsson
MEDLEM

Hur bokföra investering / utlåning till projekt

Hur ska man bokföra en investering / Utlåning i projekt som Jointrine.com har. Dem har projekt för att installera solpaner. Det sker genom att man lånar ut pengar och ska sedan (om projektet bär sig) få tillbaka ränta och amortering, ofta löper dem i ca 30 månader, amortering och ränteutbetalning sker antingen månadsvis, eller kvartalsvis. Är det att bokföra som att man köpt en obligation (anläggningstillgång) och sedan bokföra ränteintäkter som just räntor?

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Ja det låter som att du har tänkt rätt där. Däremot vågar jag inte svara på att det är så det fungerar. Jag skulle rekommendera dig att kontrollera med en redovisningskonsult som kan det här bättre än mig. 

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Ja det låter som att du har tänkt rätt där. Däremot vågar jag inte svara på att det är så det fungerar. Jag skulle rekommendera dig att kontrollera med en redovisningskonsult som kan det här bättre än mig. 

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Tommy S
UTFORSKARE

Gammal fråga detta, men jag tänkte passa på att dokumentera en lösning till detta när jag själv har bråkat en del med precis samma frågeställning. Problemet som jag såg det är att investeringarna egentligen görs från ett separat konto hos Trine där även räntorna sätts in på, och att alla belopp är i EUR, vilket krånglar till det ur redovisningsperspektiv.

 

Min lösning (som inte är avstämd med revisor) är att:

  • Lägg upp ett "Valutakonto" med valuta EUR i eEkonomi, koppla mot exempelvis nytt bokföringskonto 1981 och kalla det "Trine (EUR)" eller liknande.
  • Vid överföring till Trine, bokför det som en överföring till det nya kontot. Vid registreringen anger man hur mycket det motsvarande i EUR på destinationskontot (kan antagligen inte beräknas automatiskt eftersom växlingsavgifter tillkommer utan att banken specifierar det).
  • Investeringar och ränteintäkter läggs sedan in manuellt som kontohändelser på Trine-kontot i eEkonomi. Dessa händelser bokförs sedan mot konto 1380 för investeringarna/amorteringarna, och ränteintäkter mot 8251. Värdena som man bokar in i verifikationen skall vara värdet i EUR, men eEkonomi kommer automatiskt att räkna om det till SEK eftersom bokföringen kräver det.