Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anonym_2018
UTFORSKARE

Hur bokföra kvittning (återköp) av utfärdade optioner

Ett AB.

 

Har utfärdat optioner och bokat detta på konto: 3013 - Premier för utfärdande av optioner (K)

 

och likviden på depåkonto 1942 (D).

 

Men hur gör jag när jag stänger positionen, dvs återköper den utfärdade optionen. Kallas även för kvittning.

 

Hur bokar jag denna vinst eller förlust?

 

Begreppsförklaring finns här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.8/2823.html#h-Kvittning-stangning-eller...

6 SVAR 6
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Mycket bra fråga du ställt i vårt forum. Jag kikade inne på redovisa rätt och har förhoppningsvis ett svar här som kan hjälpa dig på vägen 🙂

Enligt redovisa rätt: "Vid kvittning krediteras använt premiekonto, t.ex. konto 1880, med premiebeloppet. Erhållet försäljningsbelopp debiteras det likvidkonto som tillgodoförs pengarna, t.ex. konto 1940 Bank. Mellanskillnaden mellan erhållet belopp och erlagd premie kan krediteras konto 8350 Resultat vid försäljning av kortfristiga placeringar. Vid förlust debiteras konto 8350 i stället med mellanskillnaden."


Hör av dig om du har fortsatt fundering! 
/My 

Hej My och tack för svar. Det verkar ju rimligt.

 

Kan du kanske svara på vad som rekommenderas vid utfärdandet.  Ett 18xx konto eller ett 30xx konto?

 

För när man bokför intäkten på 3013 ( i mitt fall) så hamnar ju detta i resultaträkningen som intäkt under nettoomsättningen. Vilket kanske är korrekt men känns först lite udda.

Hej igen! 🙂 

Ja även detta hittade jag på redovisa rätt och i detta fallet beror det på optionens löptid som jag förstår. Beroende på detta kan du bokföra erlagd premie på något utav följande konton enligt redovisa rätt:


Långfristiga placeringar
:

1350 Andelar och värdepapper i andra företag

1384 Derivat

Kortfristiga placeringar:

1880 Andra kortfristiga placeringar

1886 Derivat

/My 

Hej igen,

 

Fast nu är det ju inte fråga om erlagd premie utan om erhållen premie. 

Det är utfärdande av optioner och inte köp av optioner som avses.

Hej! 

Ja ursäkta, det blev lite fel där ser jag. 🙂

Jag förstår det på din fråga nu att du funderar på hur du bokför själva utfärdandet av option. Du kan precis som du skrev i ditt tidigare svar använda konto 3013 - Premier för utfärdade optioner. Jag kikade på sidan Bokföra optioner och option på bokföringstips.se, där finns flera exempel utställda när det gäller just optioner som även då kanske kan passa dig om det dyker upp andra funderingar på vägen. 

Ha det gott! 
/My 

Hehe, jo den har jag hittat till men då är vi tillbaka till fråga ett. Dvs hur bokför man återköpet/kvittningen av utfärdad option?