Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokföra öresavrundning vid fakturabetalning

Jag vill bokföra min första betalning av en leverantörsfaktura där summan är 1568,60 kr. Jag har lagt in en bankhändelse manuellt som visar den summa som dragits från bankkontot dvs den avrundade summan på 1569 kr. När jag matchar dessa diffar beloppen med 40 öre. Jag föreslås av systemet att göra en ny händelse/verifikation. Jag väljer övrigt uttag och egen kontering. Men vilket konto skall öresavrundningen bokföras på? Söker jag på "öresavrundning" får jag förslaget konst 3740 men det är väl ett intäktskonto? Beloppet som dragits är ju högre än fakturabeloppet, dvs förlust. Finns det ett öresavrundningskonto på kostnadssidan? Eller är jag helt ute och snurrar? Känns som detta borde hända alla varje dag. Hur ska man bokföra det? Skall jag göra på ett annat sätt istället?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Man bokför all öresavrundning på 3740, både kund- och leverantörsfakturor, så det går bra att göra så.

Funderar bara - var det banken som avrundade beloppet? Min erfarenhet är att banken brukar dra det belopp som fakturan är bokförd med. Du kan kanske undvika denna typ av diffar genom att bokföra lev fakturan på ett annat sätt från början tänker jag.

//Tina

KjellP
CHAMPION

3740 används som du uppfattat för öresavrundning.
Det är som man skulle kunna säga ett "slaskkonto" som fungerar i båda riktningarna.

Vanligtvis lägger man till den konteringen i samband med bokföringen av fakturan.