Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tobbe_3
MEDLEM

Hur bokföra stöd avseende filmprojekt

Vi är ett AB inom film och producerar dokumentärfilmer. Nu i december får vi ett större stöd från Svenska Filminstitutet som ska finansiera efterarbetet med en film. Kostnaderna för det arbetet kommer betalas 2024 och kommer att fördelas på ett antal kostnadsposter som i dagsläget är uppskattade i form av en budget för filmen.  Hur bokför jag dessa transaktioner? Stödet som betalas 2023 vill vi naturligtvis inte ska bokföras på 2023 för då får vi ju ett helt felaktigt resultat.

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Inbetalningen som ni får från Svenska filminstitutet i 2023 kan ni periodisera genom att bokföra insättningen under kassa och bankhändelser på följande sätt.

Tryck på matcha och välj övrig insätting plus egen kontering. Bokför insättningen mot konto 2990 övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter.

 

På 1/1 2024 så skapar du sedan en manuell verifikation via Bokföring > Verifiaktioner > Ny verifikation. Ett förslag för att kunna hålla ordning på intäkter och de kostnader ni har är att ni skapar en Resultatenhet för filmprojektet under Bokföring > Resultatenheter. Sedan använder ni resultatenheten dels på periodiseringen som jag visar nedan och på samtliga kostnader som hör till firmprojektet. På så sätt kan ni lägga kostnaderna på vilket konto som passar utgiften som helt men ni lägger till resultatenheten och kan på så sätt få ut en resultatrapport för filmprojektet.

 

 

 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim