Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hur bokföra uttag från kassa i AB?

Hej!

Jag har en fråga angående bokföring av uttag från kassa i AB. Under år 1 köpte jag företagsrelaterade tjänster som kurs och mobiltelefon med privata medel. Dessa bokförde jag då på mitt kassakonto där jag angav vad det handlade om och på konto 1910. Under år 2 har jag tagit ut pengar från kassan i mitt AB som motsvarar det ackumulerade beloppet från år 1. Frågan är nu under vilket konto detta ska bokföras, det ligger på 1910 på kredit men vad ska det vara på debit? 

Tacksam för svar!

Vänligen
Peter

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Måste få lite mer information om hur du bokfört inköpen med privata medel för att kunna svara på frågan. 

Kan du bifoga ett exempel på hur en komplett kontering av ett inköp är bokfört?

Önskar dig en fortsatt fin dag så länge.
Joachim

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hej Joachim!

Tack för svar och sorry för lite sen respons från mig.

Jag kan ge ett par exempel på konteringar jag gjorde under år 1 enligt mitt föregående mail. T ex bokförde jag kursen på 7610 (utbildning) på kredit och momsen för den på 2641 (debiterad ingående moms), även det på kredit. På debit bokförde jag motsvarande belopp på 1910 (kassa). Samma sak för inköp av mobiltelefon med den skillnaden att den bokfördes på 6212 (mobiltelefon). 

Vänligen
Peter

Hej

Om det är privata pengar du lagt ut så bör summan för dina inköp bör först bokföras om så totalsumman istället finns bokförd på konto 2893 lån från närstående. Konto 1910 skall enbart användas för en kontantkassa dvs om man t ex tar betalt med kontater i sitt företag.

Konteringen blir som nedan. Du behöver först summera ihop totalsumman alternativt så tittar du på konto 1910 i balansrapporten om du enbart använt 1910 till sådana inköp.

1910 Debet
2893 Kredit

Sedan bokför du bara dina uttag ur aktiebolaget för de utlägg som gjorts mot konto 2893 senare.

Skulle du i framtiden göra privata inköp så använder du 2893 istället för konto 1910.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hej!

Tack för svar!

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte hur jag ska göra. Bokföringen som denna fråga avser är bokförd på kassakontot år 1. Har jag gjort fel där alltså menar du? I så fall på vilket sätt? År 2 har jag inte bokfört uttagen ännu. De ligger under kassakontot där också eftersom det är pengar jag tagit ur kassan som motsvarar det ackumulerade beloppet för år 1. Alla beloppen ska nu matchas/bokföras och när det sker under egen kontering kommer 1910 och beloppet på kredit automatiskt upp, det är inget jag kan ändra på. Min fråga avser vad jag ska skriva på debit.

Vänligen

Peter

Hej

Pengarna du har tagit ut har du tagit från företagskontot antar jag?

Summan för utläggen borde ligga som en negativ post på 1910 i din balansrapport.

Om du inte först vill bokföra om summan från 1910 till 2893 så skall du under kassa och bankhändelser välja att matcha händelsen som ett övrigt uttag och egen kontering. Sedan väljer du konto 1910 och lägger beloppet i debet. Se bild nedan.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hej Joachim!

Tack för svar, det löste sig!

Vänligen

Peter

P.S. Ledsen för att det dröjde med återkoppling