Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stefan67
MEDLEM

Hur bokförs fonder och försäljning av dem

Hej,

1-jag har köpt på företaget AB  fonder för 200000 kr för 5 år sedan . Dem ligger i en fondkonto i min bank  alltså inget kapital försäkring. Dem är bokförda i en konto 1351 av min första redovisningskonsult . Är det rätt?

2-Varje år är deklarerad samma värde 200000 kr dvs anskaffningsvärde i konto 1351Är det rätt?

3- fonderna har gått med vinst och är har ett värde nu på 300000 kr. Om jag säljer dem hur bokförs vinsten på 100 000 kr och beskattas den med 30%?
Tack för hjälpen

 

6 SVAR 6
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Konto 1351 låter som att det funkar för fonderna ja, i och med att de verkar ha varit långfristigt innehav. 

 

Ja, anskaffningsvärdet ändras aldrig men däremot behöver man alltid göra en värdering i bokslutet för att avgöra om fonderna har gjort en värdeminskning som understiger det bokföringsmässiga värdet, och man kan då behöva göra en nedskrivning. Du får dock aldrig bokföra värdeökningarna så länge de inte anses vara bestående vilket de sällan är då värdering till verkligt värde inte är tillåten i K2 regelverket. Så om detta är rätt är svårt att svara på utan insyn i din bokföring men så länge fonderna aldrig har minskat i marknadsvärde som är lägre än anskaffningsvärdet så låter det rätt ja.

 

Huruvida dessa beskattas beror på, så där får jag hänvisa dig till Skatteverket får råd. Här kan du läsa lite mer om hur olika finansiella andelar kan beskattas. Beskattning av just 30% är för privatpersoner, det brukar snarare handla om vinsten är skattepliktig eller skattefri dvs om den skall påverka det skattemässiga resultatet för företaget eller inte. Hur försäljning med vinst bokförs kan du läsa om här.

 

Ha en fin helg!

Josefine

Sto_abab
MEDLEM

Hej,

jag har en fråga som rör 1351 och 8221.

Jag har AB och sålde alla mina fonder under föregående räkenskapsår (2022).

Summan vid försäljning blev 11942,64 kr mindre än anskaffningssumman, men jag missade att bokföra denna förlust enligt K1351, D8221.

Så i bokslutet för 2022 hade konto 1351 saldot 11942,64.

 

Nu när jag upptäckte missen så gjorde jag K1351, D8221 i manuell verifikation i i början av påföljande år (2023), men då blir det fel i balans- och resultaträkningen. Dels orsakar uppåt-avrundningen (till 11943) en kronas diff mellan utgående belopp längst ner under Förändringar eget kapital, och dels så står 11943 som utgående belopp även i slutet av 2023 under Andra långfristiga värdepappersinnehav:

Sto_abab_0-1710754320567.png

 

Så frågan är om det finns något sätt att få med denna förlust under 2023 så att det blir rätt till slut, eller om jag måste gå tillbaka och uppdatera 2022 års bokslut.

 

Hej

I deklarationen/bokslutet kan du mest troligt bara skriva 11 943 under försäljningar för att det skall blir noll.



När det gäller bokföringen så skulle jag behöva se hur balansrapporten för 2023 ser ut.

/Joachim

 

Hej Joachim,

Tack! Jag gjorde som du skrev och den varningen försvann.

 

Den andra varningen är:

Sto_abab_0-1710918990092.png

 

Och jag har följande värden:

Sto_abab_1-1710919124772.png

Sto_abab_2-1710919164943.png

Medan balansräkningen visar:

Sto_abab_3-1710919360115.png

 

Mvh

 

 

Hej

Du kan minskar utdelningen med en krona så blir det balanserade resultatet rätt.

/Joachim

Tack!