Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Richard21
MEDLEM

Hur bokförs särskild löneskatt för tjänstepension?

Hej,

enmansföretagare i AB här, bokför enligt kontantmetoden.

 

Jag har just gjort min första (klump) inbetalning till tjänstepensionsförsäkring.

Detta tänkte jag bokföra mot konto 7410, pensionsförsäkringspremier.

1930 - kredit

7410 - debit

 

Jag ser att en del rekommenderar att jag redan nu bokar upp särskild löneskatt på

7533 - särskild löneskatt för pensionskostnader

2943 - beräknad upplupen särskild löneskatt på pensionskostnader, deklarationspost

Jag förstår inte riktigt hur detta funkar. Vad innebär det om jag bokför detta redan nu? När den särskilda löneskatten sedan betalas, balanserar då detta mot 7533? Vad händer med kontot 2943?

Finns det någon fördel med att jag i förväg bokför särskilda löneskatten? Lägre resultat för räkenskapsåret? Eller är det bara för att undvika överraskningar i slutet av räkenskapsåret?

 

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Antingen så bokför man särskild löneskatt löpande när man betalar sin pensionsförsäkring och sedan kontrollerar att siffran stämmer i bokslutet när man får sitt årsbesked från försäkringsbolaget. Eller så kan man även beräkna den särskilda löneskatten i bokslutet enbart, när man väl har fått sitt årsbesked och vet den exakta siffran som det skall beräknas på. De två konton som du föreslog funkar ja, man brukar dock vanligtvis bokföra det mot 2514 Beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader istället för 2943 då det andra kontot är mer om man beräknar utan att ha fått ett årsbesked som fastställer beloppet. När man bokför upp det så blir beloppet mot konto 7533 i debet och 2943/2514 i kredit.

 

Den enda skillnaden mellan att vänta till bokslutet eller att bokföra det löpande är att du håller koll på vad den särskilda löneskatten ungefärligt är samt att du inte riskerar att glömma det i bokslutet sedan. 7533 är det kontot som visar kostnaden, och det är inte det man använder när den sedan betalas eftersom betalningen sker i samband med den slutliga skatten, då den ingår där. Så när du får ditt slutliga skattebesked för det året så kommer du se att en del är inkomstskatt och en del är den särskilda löneskatten. När du redovisar detta i bokföringen så får du dela upp den slutliga skatten så att det som gäller särskild löneskatt går mot konto 2514/2943 i debet för att få bort den skulden som bokfördes upp i bokslutet.

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-09-05