Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stefan67
MEDLEM

Hur deklareras vinsten som jag har tagit ut från en kapitalförsäkring på INK2s

Hej , min företag ab har sparande inen kapital försäkring som har gått med vinst på t ex 100000 kr. Jag har tagit ut vinsten och registrerad på konto 8220. 
När jag gör nu årsredovisningen dessa pengar tas upp som intäkt för företaget och beskattas med bolagsskatt. Hur gör jag skattemässiga justeringar på INK2 S så att dessa pengar inte ska beskattas med bolagsskat. Tack, Stefan 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om vinsten inte skall beksattas så lägger du till vinstbeloppet i rutan 4.5c i INK2s blanketten. 

"Deklaration

En överföring till kapitalförsäkringen är inte avdragsgill och justeras i INK2 ruta 4.3 c. Ett uttag är skattefritt och justeras i INK2 ruta 4.5 c.

En avyttring eller återköp kan innebära en bokförd vinst/förlust. Denna är skattefri/ej avdragsgill och justeras i INK2 ruta 4.3 c respektive 4.5 c.

 

Ha en fortsatt fin sommar
Joachim

4.3 handlar ju om kostnader. En kapitalförsäkring ligger ju som ett balanskonto, inte som en kostnad, så jag förstår inte varför man ska skriva något på 4.3c?

Hej allihopa,nu har jag frågat skatteverket och uttaget vinst från kapital försäkring ska läggas i rutan 4.7 a från INKS då det inte ska beskattas. JAg håller med att ingen logik att registrera i 4.3 c,betalningen till kapitalförsäkring är alltid bokförd och ingår i balansräkningen.