Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BertL_
UTFORSKARE

Hur få bort en gammal faktura?

Har en gammal faktura som ligger sedan 2019. Ett företag i ett annat EU-land beställde utan att åberopa momsfrihet, men krävde det ändå efter att de fått se fakturan. Gjorde en ny faktura och försökte med supportens bistånd ta bort den gamla, vilket totalt misslyckades. Om jag försöker kreditera den får jag frågan "Vill du även kvitta den ursprungliga kundfakturan mot kreditfakturan?". Oavsett om jag svarar ja eller nej får jag sedan samma besked: "Det finns 1 fel... Fakturan överskrider det belopp som finns kvar att kreditera på den ursprungliga fakturan." Det går således inte att kreditera fakturan. Inte heller finns ens alternativet kundförlust bland "Åtgärder". Finns det över huvud taget någon metod för att få bort denna, så att den inte längre genererar skatt (för att uttrycka det grovt förenklat)? 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Är fakturan i annan valuta än SEK? I så fall behöver krediteringen göras på samma datum som fakturan så att valutakursen blir densamma. Knöligt när det är så gammalt. Stämmer varningsmeddelandet, dvs är krediteringen större än vad som står öppet på fakturan? Du skulle kunna "betala" fakturan mot kassakontot 1910 och sedan göra en korrigeringsverifikation på betalningen där du krediterar 1910 och debiterar intäktskontot. 

BertL_
UTFORSKARE

AnnicaL: Fakturan är svensk, men det är andra konstigheter. 

Fakturan är på 523,00 SEK och "innehåller" moms. Kreditfakturan blir däremot på 458 kr utan moms. 

Summa 458,00 SEK

Moms 65,10 SEK

Öresavrundning -0,10 SEK

Totalt 523,00 SEK

Har försökt betala fakturan, men får då följande felmeddelande: 

"Ett fel uppstod. Stäng programmet och försök igen. Om du behöver hjälp för att komma vidare, kontakta vår support och ange tidpunkt för händelsen och en kort beskrivning av problemet."

Supporten har inte kunnat hjälpa mig trots upprepade försök. 

OK - jag gissar då att du gjort om kunden så att den har VAT-nummer i kundregistret varför krediteringen blir utan moms. Om du tillfälligtvis ändrar tillbaka kunden så att det inte finns ngt VAT-nummer och sedan gör kreditnotan bör den bli med moms så att beloppen stämmer. Sen rättar du såklart kunden igen och lägger tillbaka VAT-numret. Kan detta fungera tro?